a a

Tampereen Voimian Jaana Pihlaja puhtausalan kilpailun finaalissa

Julkaistu 26.4.2017 14.05

Tampereen Voimian palvelutyöntekijä Jaana Pihlaja on mukana valtakunnallisen Puhtausalan ammattilainen 2017 -kisan finaalissa. Loppukilpailussa 12.5. FinnClean-messuilla on mukana neljä ammattilaista, joiden taidot punnitaan sekä haastatteluissa että käytännön työtehtävässä messuyleisön edessä.

Jaana Pihlaja työskentelee puhtaanapidosta vastaavana palvelutyöntekijänä Hallilan koululla. Samassa rakennuksessa toimii Hallilan päiväkoti ja neuvola, jotka myös kuuluvat Jaanan reviiriin. Reilu vuosi sitten hän aloitti työnsä kiertelemällä kaikki tilat, teki mielessään työsuunnitelman ja kellotti työvaiheet. - Vastuu omasta työstä on minulle tärkeää. Että työ tulee tehdyksi hyvin ja järkevällä tavalla.

Jaana Pihlajalla on vahva koulutus ja kokemus puhtauspalvelualalta. Siivousteknikon koulutuksen tueksi hän on suorittanut kasvatustieteiden approbaturin ja ympäristöalan opintoja. Kisaan Jaanan ilmoitti Hallilan koulun palveluvastaava Sari Nieminen, joka arvostaa ammattitaidon lisäksi erityisesti innostusta jakaa omaa tietämystä ja oppia uutta.

Yhteistyö asiakkaan kanssa sujuu. - Minä en ole nurkissa piilossa. Siivoan ja teen työtä lasten keskellä pitkin päivää. Lapset ja henkilökunta tulevat tutuiksi, täällä on sellainen mukava "koko koulu kasvattaa" -henki, Jaana kertoo. Koulumaailma ja koulujen puhtaanapito on ehdottomasti Jaanan juttu. Hän haluaa nähdä työnsä tuloksen ja koulusiivouksessa se todella näkyy.

Jaana Pihlaja toivoo, että kilpailun kautta välittyisi positiivinen viesti puhtauspalvelutyöstä. - Parasta on monipuolisuus! Teen työtäni yhteistyössä koulun henkilöstön kanssa, olen mukana lasten kasvamisessa ja kasvattamisessa, huolehdin rakennuksesta ja sen viihtyvyydestä sekä viime kädessä vastuullani on myös terveyteen liittyviä tärkeitä asioita kuten siivouksen merkitys sisäilmalle. Siivouksessa on niin monta ulottuvuutta!

Puhtausalan ammattilainen valitaan kolmen vuoden välein. Kilpailun voittaja edustaa ammattialansa huippua. Hän osaa työnsä perusasiat laaja-alaisesti. Hän on joustava, osaa suunnitella oman työnsä, ottaa huomioon työskentelyssään taloudellisuuden ja tämän päivän laatuvaatimukset ja kokee olevansa palveluammatissa. Kilpailun järjestävät yhteistyössä SSTL Puhtausala ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Kiinteistötyönantajat ry ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry.

Tsemppiä Jaanalle kisaan!

Tuotekehitysvastaava