Äänimuseo 5 soittaa kadonneita koneääniä ja leppoisia luontoääniä

Julkaistu 31.1.2017 10.22

Uusi Äänimuseo 5 on valmistunut ikäihmisten käyttöön. Äänimuseon viidennessä versiossa on 32 tuttua ääntä kodista, konttorista ja mökiltä. Äänimuseon avulla voi toteuttaa vuorovaikutteisen muistelutuokion, jossa tehdään äänimatka menneisyyteen arkipäiväisten koneiden ja laitteiden sekä luonnon äänien avulla.

Äänimuseo on tekninen laite, joka soittaa ääniä

Äänimuseo on kauniin puurasian sisällä oleva tekninen laite, joka soittaa ääniä erikoisista äänilevyistä. Soitinta on helppo käyttää laittamalla virtajohto pistorasiaan ja vanerista valmistettu äänilevy soittimen päälle. Levyjen pintaan on kaiverrettu havainnolliset kuvat. Äänimuseon lisäosana on kirja, josta voi lukea äänien historiasta ja vinkkejä kuuntelutuokioihin.

Äänimuseo 5:stä kuultavat kodin äänet ovat esimerkiksi kodinkoneita, seinäkello ja putkiradio. Äänimuseon konttoriääniä ovat esimerkiksi kirjoituskone, faksi ja levyvalintapuhelin. Mökkielämää muistellaan mm. veneilyyn, puutarhanhoitoon ja luontoon liittyvien äänien avulla.

Äänimuseon teknisen suunnittelun, muotoilun ja toteutuksen on tehnyt mediataiteilija Matti Niinimäki, joka oli Vuoden käsityöläinen 2015. Äänimuseon ovat tuottaneet yhteistyössä Mediamuseo Rupriikki ja kulttuurikasvatusyksikkö TAITEn Konkarit - Ikäihmisten museopalveluja.

Tampereella on tuotettu 2010-luvulla viisi äänimuseota. Jokainen äänimuseo on erilainen, mutta niitä yhdistää viimeistelty design, helppokäyttöinen teknologia ja mielenkiintoiset sisällöt. Kolme ensimmäistä äänimuseota on käytössä Koukkuniemen vanhainkodin alueella ja neljäs on Kirjaston kotipalvelujen asiakkaiden käytössä.

Tamperelaiset voivat lainata Äänimuseo 5:ta ilmaiseksi kulttuurikasvatusyksikkö TAITEn kautta. Lainaajat voivat olla esimerkiksi ikäihmisille toimintaa järjestävät palvelutalot, järjestöt ja yhdistykset.

Lisätietoja ja varaukset:
Museolehtori
Lila Heinola

www.tampere.fi/taite/konkarit

Kulttuurikasvatusyksikkö TAITE
TAITE tuottaa kulttuurikasvatuspalveluja, kuten toiminnallisia museo-opastuksia, innostavia työpajoja ja yhteisöllisiä tapahtumia kaikenikäisille tamperelaisille.

Teksti Lila Heinola

Kuvat Saana Säilynoja / Vapriikin kuva-arkisto