Kuvapuheluista ja lääkkeenjakoautomaateista kotihoidon uusia apuvälineitä

Julkaistu 14.12.2016 18.02

Tampereella kuvapuheluista ja lääkkeenjakoautomaateista tulee kotihoidon apuvälineitä. Molempia on testattu pienellä ryhmällä ja vuoden 2017 aikana ne otetaan laajempaan käyttöön.

Lääkkeenjakoautomaatista kotihoidon asiakas saa lääkkeensä sovittuun aikaan oikein annosteltuna. Automaatti auttaa asiakasta ottamaan lääkkeensä itsenäisesti, jolloin kotihoidossa voidaan vähentää pelkästään lääkkeiden antamisen takia tehtyjä hoitajien kotikäyntejä.

Kuvapuhelun avulla kotihoidon työntekijä voi ottaa etäyhteyden asiakkaaseen. Se korvaa usein tavallisella puhelimella tehtyjä soittoja, joihin kuvayhteys tuo uusia mahdollisuuksia. Kuvapuhelussa työntekijä voi esimerkiksi muistuttaa ruoan lämmittämisestä tai varmistaa, että asiakas todella ottaa lääkkeensä tai diabetespotilas on annostellut insuliinin oikein. Kuvayhteys mahdollistaa myös asiakkaan osallistumisen etänä esimerkiksi palvelukeskuksen toimintaan tai kuntoutukseen.

Kuvapuheluita varten asiakas saa kotiinsa tabletin. Ensimmäisissä puheluissa häntä on aina auttamassa kotihoidon työntekijä. Tablettiin saa myös viiden läheisen yhteystiedot, joten asiakas voi soittaa maksutta kuvapuheluita esimerkiksi lapsenlapsille tai tuttaville tavalliseen älypuhelimeen tai tietokoneeseen.

Kuvapuhelut helpottavat myös hoitohenkilöstön yhteydenpitoa. Kuvayhteyden välityksellä kotikäynnillä hoitaja pystyy kysymään neuvoa ja näyttämään esimerkiksi asiakkaan ihottumaa sairaanhoitajalle, haavahoitajalle tai lääkärille.

Asiakasmaksu osaksi kotihoidon maksua

Lähitulevaisuudessa 10 prosenttia kotihoidon käynneistä on tarkoitus tehdä kuvapuheluilla. Kuvapuhelujen sekä lääkkeenjakoautomaattien sopivuus asiakkaalle katsotaan kuitenkin aina yksilöllisesti.

Ikäihmisten palvelujen lautakunta päätti 14.12.2016 kuvapuhelujen ja lääkkeenjakoautomaatin käytön olevan osa kotihoidon maksua. Kotihoidon maksu määritellään asiakkaalle tehdyn palvelu- ja hoitosuunnitelman kotihoidon kokonaistuntimäärän mukaan.

Kotihoito ja asiakasohjaus määrittelevät palvelu- ja hoitosuunnitelmaan lääkkeenjakoautomaatin täyttöön kuluvan ajan. Myös kotihoidon etäkäynnit kuvapuheluilla kirjataan palvelu- ja hoitosuunnitelmaan suunniteltuina käynteinä. Muusta kuvapuhelujen sisällöstä, esimerkiksi kuntoutus- ja viriketapahtumista, ei peritä asiakasmaksua.

Projektipäällikkö
Essi Lönnqvist