Mansetilkku - suomalaisten tilkkutöiden näyttely Haiharassa

Julkaistu 28.6.2016 14.02

Tilkkuyhdistys Finn Quilt ry:n kilta Pisto-ryhmä järjestää mittavan suomalaisten tilkkutöiden näyttelyn Tampereella Haiharan taidekeskuksessa 9.-31.7.2016.

Finn Quilt ry:n jäsenet on kutsuttu osallistumaan Mansetilkku-nimiseen näyttelyyn, jonka käytännön järjestelyistä vastaa yhdistyksen kilta Pisto-ryhmä. Järjestäjät arvioivat mittavaan näyttelyyn saapuvan noin 250 tilkkutyötä.

Tänä vuonna näyttelyyn odotetaan perinteisten tilkkupeittojen ja tilkkutyönä valmistettujen seinävaatteiden lisäksi uniikkeja taidetilkkutöitä, moderneja, läpinäkyviä ja läpikuultavia töitä sekä tilkkulaukkuja.

Mansetilkku-biennaali pidetään Haiharan taidekeskuksessa, Haiharankatu 30, Tampere, 9.–31.7.2016. Näyttely on avoinna ti–su klo 12–18 (ma suljettu). Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Edelliset vastaavat näyttelyt ovat olleet kävijämenestyksiä. Yleisö on arvostanut näyttelyn monipuolisuutta: esillä on ollut esimerkiksi painokankaista, teollisuusväreillä itse värjätyistä sekä luonnonväreillä värjätyistä kankaista tehtyjä töitä. Materiaalien kirjo on ollut moninainen ja käytetyt ompelumenetelmät ovat vaihdelleet applikoinnista alikeompeluun sekä kaitale- ja pikatekniikoista tilkkumaalaukseen.

Kahtena lauantaina 16.7. ja 23.7. Pisto-ryhmän edustajia on paikalla pitämässä opastettuja kierroksia kävijöille. Lisäksi kolmena tiistaina 12.7., 19.7. ja 26.7. näyttelykävijöillä on mahdollisuus seurata tilkkutyödemonstraatioita – tilkkutyön tekemistä pääsee siis tuolloin näkemään "elävänä".

Suomen tilkkuyhdistys Finn Quilt ry on valtakunnallinen suomalaisten tilkkutyön harrastajien yhdistys. Finn Quilt pyrkii lisäämään tilkkutöiden tunnettavuutta ja harrastamista. Yhdistyksen kotipaikka on Tampere, se on perustettu vuonna 1990 ja sen jäsenmäärä on noin 1400.

Lisätiedot ja tiedustelut: Tuula Mäkinen, projektipäällikkö, Finn Quilt ry, puh. 044 2199491 [email protected], www.finnquilt.fi

Kulttuuriohjaaja
Katri Mononen