Konkarit-koirakko innostaa ikäihmisiä vuorovaikutukseen

Julkaistu 18.5.2016 14.41

Tampereen ikäihmisille tarjotaan ensi syksystä alkaen koira-avusteista museopalvelua, kun kulttuurikasvatusyksikkö TAITEn Konkarit-koirakko aloittaa toimintansa

Museolehtori Lila Heinola on suorittanut koira-avusteisen työn opinnot, jotka Jyväskylän ammattikorkeakoulu järjesti kevään 2016 aikana yhteistyössä Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n kanssa. Opiskelu ja harjoittelu jatkuu omatoimisesti Lilan oman Tilli-koiran kanssa. Tilli on 4-vuotias irlanninterrieri, joka on läpäissyt soveltuvuuskokeen ja soveltuu hyvin työskentelemään ikäihmisten kanssa.

Syksyllä Konkarit-koirakko tulee tarjoamaan kaupungin päiväkeskuksille ainutlaatuista koira-avusteista museopalvelua. Koira-avusteisuuden myötä Konkarit-toiminnassa avautuu uusia mahdollisuuksia ohjattuihin museotuokioihin ja vuorovaikutustilanteisiin. Luvassa on kohtaamisia ja toiminnallisuutta. Kun museopedagogisiin menetelmiin yhdistetään koira-avusteisuutta, voidaan tuokioissa keskustella, muistella, oppia uusia ja kerrata vanhoja taitoja aivan uudenlaisella tavalla. Koiran rooli on avustaa mm. motivoinnissa ja tehdä erilaisia toiminnallisia tehtäviä yhdessä ikäihmisen kanssa.

Useissa tutkimuksissa on todettu, että eläinkontakteilla voi olla joko lyhytaikaisia, rentouttavia vaikutuksia tai pidempiaikaisia, terveyttä edistäviä vaikutuksia. On havaittu, että eläimelle puhuminen ja niiden hoivaaminen lisää kehon tuottaman oksitosiinin määrää. Tuloksia on saatu myös dopamiinituotannon ja beta-endorfiinien lisääntymisestä sekä kortisolitason alenemisesta.

Tulevaisuudessa Tillin kanssa tullaan tekemään myös työnäyttö, jonka jälkeen Konkarit-koirakko on virallinen, diplomoitu kasvatus- ja kuntoutuskoirakko.

Museolehtori
Lila Heinola

Kulttuurikasvatusyksikkö TAITE
TAITE tuottaa kulttuurikasvatuspalveluja, kuten toiminnallisia museo-opastuksia, innostavia työpajoja ja yhteisöllisiä tapahtumia kaikenikäisille tamperelaisille.

Teksti Lila Heinola