Tampere perustaa asiakasraadit terveysasemilleen

Julkaistu 7.4.2016 10.50

Tampereen kaupunki perustaa asiakasraadin kaikille omille terveysasemilleen. Terveysasemien palveluja käyttäneet voivat ilmoittautua raadin jäseneksi terveysasemallaan huhtikuun loppuun saakka. Raadit aloittavat toimintansa toukokuussa.

Valokuva: Asiakkaita Tipotien terveysasemalla.

Tammelakeskus, Hatanpää, Hervanta, Kaukajärvi, Tipotie ja Orivesi saavat omat asiakasraatinsa. Linnainmaalle perustetaan yhteinen raati Atalan ja Kämmenniemen kanssa. Tesoman raati toimii yhdessä Lielahden kanssa.

Asiakasraadissa terveysaseman käyttäjä antaa asiakkaan näkökulman palveluihin, niiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Asiakasraadissa hän voi myös kysyä erilaisista terveysasemaa koskevista asioista ja viedä niistä tietoa eteenpäin. Hän on myös arvokkaana apuna asiakaspalautteen keräämisessä ja palvelujen testaamisessa.

Asiakasraatiin kuuluu kymmenkunta jäsentä. Terveysaseman edustajina kokouksissa ovat mukana vastaava lääkäri ja osastonhoitaja. Kokouksia on kolme tai neljä vuodessa. Raadin toimintakausi on kaksi vuotta.

Raadin jäseniksi toivotaan tavallisia terveysaseman asiakkaita, jotka haluavat vaikuttaa oman terveysasemansa palveluihin parannusehdotuksin tai uusin toimintaideoin.

Raadin jäseniksi ilmoittautuneet haastatellaan ennen toiminnan alkamista.

Apulaisylilääkäri
Jukka Karjalainen