WWF palkitsi Tampereen kouluruokamenun ilmastoystävällisimpänä

Julkaistu 17.3.2016 12.44

Parempaa kouluruokaa -kilpailussa Tampere palkittiin ilmastoystävällisimmästä kouluruokamenusta. Kouluruokakilpailun finaalissa Gastro-messuilla 16.3.2016 kohtasivat Helsinki, Kotka, Oulu, Tampere ja Vääksy ja voitto meni Kotkaan. Onnea Kotka ja Kymijoen ravintopalvelut Oy! Tamperelaista Koiviston koulua edusti komeasti Tampereen Voimian joukkue, jolla oli tukenaan koulun reipas kannustustiimi.

WWF palkitsi Tampereen Koiviston koulun menun kouluruokakisan finaalissa ilmastoystävällisimpänä ateriakokonaisuutena. Palkinto annettiin tällä viikolla vietettävän Earth Hour -ilmastotapahtuman hengessä. Ruoan osuus yksityisen kulutuksen ilmastovaikutuksista on merkittävä, minkä vuoksi ympäristöystävällisyyden kriteerinä käytettiin kilpailussa ruoan ilmastovaikutuksia. – Haluamme kannustaa syömään vähemmän punaista lihaa ja enemmän kasviksia. Tampereen ateriakokonaisuuden voitossa ratkaisevaa oli lämpimän pääruoan pääraaka-aine, kirjolohi, joka on WWF:n kalaoppaan vihreällä listalla, kertoi valintaperusteista WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder. Hän korosti puheessaan myös, että tärkeää kouluruoassa on hyvä maku ja houkuttelevuus. Lautaselle jäänyt ruoka kasvattaa vain hävikkiä. Tampereen menussa yhdistyivät herkullisuus ja vastuullisuus.

Finaali kokosi kolmannen kerran yhteen koulukeittiöiden huippuosaajat. Kolmen hengen joukkueet valmistivat kilpailukeittiöissä messuyleisön edessä keiton, kasvisruoan sekä liha, kala- tai broileriruoan. Lisäksi tuomaristolle tarjoiltiin juhlajälkiruoka Suomen tulevia 100-vuotisjuhlia silmällä pitäen. Tampereen Voimian kokkitiimi Tuulikki Lampén, Mari Ranta ja Sanna Laitinen valmistivat kalkkuna-currykeittoa kauraisen peltileivän kera, italialaista kasvispastaa ja jäävuori-melonisalaattia, itämaista kookoskalaa ja kaiken huipuksi houkuttelevan marjaherkun. Kotimaisista marjoista valmistettu rahkavaahto ihastutti mm. tilaisuuden juontanutta Aku Hirviniemeä. Kaikki kilpailun reseptit on suunniteltu sopiviksi koulujen keittiöihin niin raaka-aineiltaan kuin valmistusmenetelmiltäänkin ja finaalin ruokalajeja tullaan varmasti tulevaisuudessa näkemään koulujen ruokalistoilla.

Tuomariston puheenjohtaja Lasse Lehtinen totesi jälleen kerran hämmästelleensä, miten on mahdollista, että euron budjetilla voi saada aikaiseksi niin hyvää ruokaa. Hän muistutti, että vain kaksi valtiota maailmassa tarjoaa päivittäin koululaisille maksuttoman lämpimän ruoan. Kilpailu oli tänä vuonna erittäin kovatasoinen ja hän toivoi, että kilpailu nostaa sekä kouluruoan että sen valmistajien arvostusta entisestään.

Kilpailupäivä oli pitkä ja jännittävä paitsi Tampereen Voimian kokeille myös Koiviston koulun 2 C:n oppilaille, jotka lähtivät opettajineen mukaan kannustamaan joukkuettaan voittoon. Fanitiimi banderolleineen jaksoi tsempata Tuulikkia, Maria ja Sannaa koko kisan ajan. Keittiön, koulun ja vanhempien hyvä ja toimiva yhteistyö on avain kouluruokailun onnistumiseen ja arvostukseen!

Viestintäsuunnittelija
Matliisa Lehtinen