Hämeenkadun kokeilun vaikutusten väliraportti tiedoksi, yhdyskuntalautakunta evästi jatkotutkimuksia

Julkaistu 26.1.2016 20.27

Tampereen Hämeenkadun joukkoliikennekatu- ja elävöittämiskokeilun vaikutukset 2015 -selvitys merkittiin tiedoksi yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 26.1.2016. Kyseessä on kokeilun seurantatutkimukseen liittyvä väliraportti. Vaikutuksia selvitetään edelleen tänä vuonna, ja lautakunta evästi jatkotyötä yksimielisesti lisäämillään ponsilla.

Lautakunta edellyttää, että Hämeenkadun itäpään elävöittämiskokeilun vaikutuksia tutkittaessa korostetaan tutkimusten laaja-alaisuutta. Tutkimuksissa kiinnitetään vuoden 2015 selvitystä syvällisemmin muun muassa seuraaviin asioihin:

Vuoden 2016 tutkimuksessa painotetaan varsinkin yritysten liikevaihtotietojen kehittymisen selvittämistä. Tilastokeskuksen suhdannepalveluista hankitaan verohallinnon kausiveroaineistosta lasketut liikevaihtotiedot. Tietoja tarkastellaan kaupan, majoituksen, ravitsemistoiminnan ja muiden henkilökohtaisten palvelujen aloilla kokeilualueen lisäksi muualla keskustassa ja muualla Tampereella. Ryhmä- ja yrittäjähaastattelut toteutetaan talvikauden jälkeen huhtikuussa tammi- ja toukokuun sijasta.

Liikkumisen osalta pitää tarkemmin selvittää vaikutukset henkilöautoliikenteeseen liikennemäärä- ja pysäköintiselvitysten perusteella. Liikenteen laskennat - varsinkin jalankulun ja pyöräilyn - pitää tehdä useana eri otoksena olosuhdehaittojen eliminoimiseksi.

Joukkoliikennekatu- ja elävöittämiskokeilu jakoi kyselyiden vastaajia kahteen leiriin: kokeiluun myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvia oli suunnilleen saman verran sekä asukas- että yrittäjäkyselyn vastaajissa.

Kokeilun koettiin parantaneen elävyyttä ja viihtyisyyttä, mutta elävöittämistoimia kaivattiin lisää, etenkin tapahtumia ja myyntikojuja.

Kokeilu alkoi vuoden 2014 kesäkuussa. Hämeenkadulla katuosuudella Hatanpään valtatie–Rautatienkatu sallitaan vain linja-autoliikenne, taksiliikenne ja huoltoajo. Vuoden 2015 heinäkuusta lähtien kadun elävöittämiseksi tehtiin rakenteellisia muutoksia ja muun muassa lisättiin alueelle penkkejä ja istutuksia.

Joukkoliikennekatu- ja elävöittämiskokeilu kestää vuoden 2016 loppuun saakka. Silloin julkaistaan kokeilun vaikutusselvityksen loppuraportti.

Koko Hämeenkatu voidaan uudistaa, kun raitiotien rakentamisesta on tehty ratkaisu.

Pekka Salmi

Suunnittelupäällikkö