Kurun höyrykone Mustanlahden satamassa

Julkaistu 2.7.2013 8.13

Höyrylaiva Kurun höyrykone on asetettu esille Mustanlahden satamaan. Tampereen museoiden kokoelmiin kuuluva vanha höyrykone kunnostettiin konservaattoreiden valvonnassa.

Yhteistyössä olivat mukana satamatoimisto, Neontekniikka Oy, Buccaneer ltd, Tampereen museot ja tamperelaiset veneilyn harrastajat.

Tamperelaisella konepajalla valmistettu höyrykone otettiin käyttöön 1915, kun Höyrylaiva Kuru aloitti matkansa Näsijärvellä. Höyrylaiva Kuru oli aikanaan Suomen voimakkain sisävesillä kulkenut matkustaja-alus. Syyskuussa 1929 laiva upposi myrskyssä Siilinkarin luona ja onnettomuudessa hukkui 138 henkeä. Laiva ja höyrykone nostettiin ylös Näsijärvestä 1929, ja höyrykone toimi vielä kymmenen vuotta Kuru-laivassa. Sen jälkeen höyrykone on ollut teollisuuden käytössä sahoilla ja puunjalostusteollisuudessa. Höyrykone saatiin Alavuden Puunjalostustehtaalta Tampereen museoiden kokoelmiin 1992.

Kurun höyrykone on nyt sijoitettu Mustanlahden satamaan. Satamassa tamperelaiset voivat tutustua myös Höyrylaiva Pohjolan höyrykoneeseen.

Teksti Tähtitalvikki Poikajärvi