Siirry sisältöön

Katutarkastaja paljastaa, kuinka välttää pysäköintivirhemaksuja

Julkaistu 17.2.2020 14.14

Autoilijat keräsivät viime vuonna Tampereella yli 57 000 pysäköintivirhemaksua. Jaakko Eskola esittelee keskustan pahimman maksurysän ja kertoo kuinka autoilija voi välttää virhemaksuja.

Pysäköinnivalvonnan katutarkastaja Jaakko Eskola.
 

Pysäköintivirhemaksujen vuotuinen määrä ampaisi viime vuonna jyrkkään nousuun, kun Tampereen kaupunkialueella laputettiin noin 3 000 autoa enemmän kuin vuonna 2018. Sitä ennen virhemaksuja on annettu suunnilleen 54 000 vuosittain.

– Määrää on lisännyt sunnuntaipysäköinnin muuttuminen maksulliseksi keskustan alueella kello 12–18. Mobiilisovellusten käyttöönoton jälkeen parkkisakkojen määrä räjähti käsiin, sillä gps voi tunnistaa maksuvyöhykkeen väärin tai sovelluksessa voi olla väärä rekisterinumero, kertoo katutarkastaja Jaakko Eskola.

Mobiilisovellus helpottaa sekä parkkimaksun maksamista että sen tarkastamista.

– Pysäköinnintarkastajien ei tarvitse tuskailla talvella tai sateella kynien ja virhemaksujen kastumisen tai jäätymisen takia. Mobiilisovelluksella pystyy tekemään virhemaksun alle minuutissa, joten aikaakin säästyy, toteaa Eskola.

Keskustan alueella on kolme eri maksuvyöhykettä, joiden tuntihinta on arkisin 3,20–1,00 euroa. Ydinkeskustan alueella pyhätaksa on puolet siitä.

Pysäköintiliikennemerkit saattavat vaihtua keskustassa usein, ja samalla maksuvyöhykkeellä voi olla monta eri toimijaa. Esimerkiksi Rongankadulla toimii kaupungin pysäköintivalvonta, mutta hotelli Tammerin pihaa hallinnoi yksityinen pysäköinninvalvontayritys. Jos autoilija nappaa pysäköintiluvan kadunvarren maksuautomaatista, voi hotellin pihalla saada pysäköintivirhemaksun yksityiseltä toimijalta.

Pysäköintimittari Rongankadulla.
Rongankatua valvoo kaupungin pysäköinninvalvonta ja hotelli Tammerin pihaa yksityinen toimija.

– Yleisin selitys pysäköintivirheelle on kiire. Toinen on tottumus, eli "on tähän ennenkin saanut pysäköidä". Pysäköintiliikennemerkkejä päivitetään kuitenkin koko ajan, ja se mikä oli voimassa eilen, ei välttämättä ole enää tänään. Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan kuljettajalla on selonottovelvollisuus, eli hänen täytyy joka kerta selvittää, mitkä rajoitukset ja määräykset koskevat pysäköintipaikkaa, toteaa Eskola.

Varma paikka napata pikavoitto

Pysäköintiliikennemerkkejä luetaan ylhäältä alaspäin, jolloin varsinaisen pysäköintipaikkamerkin alapuolella olevat lisäkilvet asettavat sille rajoituksia tai tarkentavat sen vaikutusaluetta ja voimassaoloaikaa.

– Tämä Pellavatehtaankadun kohta on oikea autoilijoiden murheenkryyni. Tilapäinen kyltti asennettiin 15.5.2019, ja sen jälkeen tässä on kirjoitettu jo 800 virhemaksua, kertoo Eskola.

Pysäköintiliikennemerkki Pellavatehtaankadulla.
Tämä kyltti on monen autoilijan mielestä tulkinnanvarainen.

Kyltin mukaan pysäköinti on sallittu linja-autoille parkkikiekolla tunnin ajan jalkakäytävän reunassa 30 metrin matkalla. Moni autoilija tulkitsee virheellisesti henkilöauton kuvan pysäköintiluvaksi, vaikka se on ainoastaan pysäköintitapaa määrittävä lisäkyltti. Virhearvion mahdollisuutta lisää pysäköintipaikan viereen asennettu parkkimittari, joka on tarkoitettu 20 metrin päässä olevien parkkiruutujen käyttöön.

– Parkkimittari asennetaan siihen, mistä sähköä on saatavilla, ja tämä mittari on tarkoitettu edempänä olevan pysäköintialueen käyttöön. Henkilöautoa ei saa pysäköidä tähän. Olemme harkinneet tekstikylttiä "sallittu linja-autoille", mutta hotellin takana liikennöi paljon ulkomaalaisia kuskeja, jotka eivät hyödy suomenkielisestä kyltistä.

Pysäköintialueet voivat olla keskustassa lyhyitä, vain parin auton mittaisia, ja katketa porttikongin kohdalla. Autoilija ei tätä aina huomioi, ja asioilta palatessa esimerkiksi portin eteen pysäköity auto onkin kadonnut. Ei tosin kauas: lähisiirrot pyritään aina tekemään mahdollisimman lähelle ajoneuvon alkuperäistä sijaintipaikkaa.

– Jos asiakkaalla on rästissä viisi maksamatonta virhemaksua, auto voidaan viedä Tarastenjärven varastoalueelle. Sieltä sen voi lunastaa, kun kaikki virhemaksut ja auton siirtokustannukset on suoritettu. On meillä muutamia kanta-asiakkaitakin, joiden autoja on hinattu useita kertoja Tarastenjärvelle, toteaa Eskola.

Pysäköinnintarkastajia kirotaan ja kiitellään

Pysäköintiä valvoo yksi katutarkastaja ja kolmetoista pysäköinnintarkastajaa. Lappuliisat ja -lasset laputtavat kadunvarsilla liki kellon ympäri jouluna, juhannuksena sekä sunnuntaina.

– Varsinkin talvisin töitä tehdään aamuneljästä puoleen yöhön, kun keskustan pääkaduilla on voimassa yöaikainen pysäköintikielto kello 2–6.30 kunnossapidon mahdollistamiseksi.

Keskustan lisäksi kaupungin pysäköinninvalvonta valvoo noin 1300 yksityistä pihaa ja 170 oppilaitoksen, koulun ja varhaiskasvatusyksikön piha-aluetta.

– Ensisijaisesti valvomme kaupungin hallinnoimia katualueita. Jotta voimme valvoa yksityisiä piha- ja pysäköintialueita, meillä on oltava voimassa oleva virka-apupyyntö muiden alueiden valvonnasta.

Kaupunki on myöntänyt asukaspysäköintiluvan noin 2300 autoilijalle. Asukaspysäköintiluvan vuosihinta on yksityishenkilölle 210 euroa ja yritykselle 490 euroa, eli vuositasolla keskustapysäköijä venyttää pitkästi senttiä.

Pysäköintivirhemaksu voidaan määrätä myös moottoriajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin takia.

– Tampereella ei ole puututtu virhemaksuilla joutokäyntiin, mutta tarkastajat huomauttavat autoilijaa, jos tarpeetonta joutokäyntiä havaitaan. Joutokäyntimaksu tulee antaa ajoneuvon kuljettajalle, kun taas pysäköintivirhemaksu jätetään vain ajoneuvon tuulilasille.


Pysäköinti on kielletty monitoimitalon eteen arkisin kello 7-16. Tämä bemari sai pysäköintivirhemaksun.

Päätökset tyytymättömien autoilijoiden oikaisuvaatimuksiin tekee kunnallinen pysäköinninvalvoja, joka on koulutukseltaan lakimies. Oikaisuvaatimusten määrä on hienoisessa nousussa, ja viime vuonna niitä tehtiin noin 4600. Hyvin harva valitus kuitenkin hyväksytään, sillä pysäköinnintarkastajat tekevät tarkkaa työtä.

Pysäköinnintarkastajat kohtaavat työssään usein tuohtuneita asiakkaita, ja huutelua on päivittäin. Työturvallisuuden parantamiseksi haalarikamerat on suunniteltu otettavaksi käyttöön tämän vuoden aikana myös Tampereen kaupungin pysäköinninvalvonnassa. Turussa ja Kuopiossa ne ovat jo käytössä.

Moni ymmärtää, että lappuliisat ja -lasset tekevät vain työtään. Heillä on kaupungilla myös ystäviä, ja juttuseuraa on tarjolla päivittäin. Suomen ensimmäinen kunnallinen lappuliisa, ansioitunut ja rakastettu Raija Nieminen, teki Tampereella 40-vuotisen uransa.

– Raija tunsi kaikki kaupunkilaiset. Jossain vaiheessa kierrosta hän aina katosi jäätyään juttusille tuttujen kanssa, muistelee Eskola.

Pysäköintimerkkien lukuohjeet

Pysäköintiliikennemerkki Kyttälänkadulla.
Pysäköintimerkkejä luetaan ylhäältä alaspäin.
Lisäkilvet rajoittavat tai selventävät päämerkkiä.
Tässä
1. Alueella pysäköinti on kielletty, paitsi
2. pysäköinti sallitaan
3. pysäköintimittarilla arkisin kello 8-20, lauantaisin kello 8-18 ja pyhinä kello 12-18
4. maksuvyöhykkeen 1 hinnan mukaan
5. kokonaan jalkakäytävän reunassa, poissa ajoradalta
6. kahdenkymmenenneljän metrin matkalla.

Teksti Marja Kyllönen

Kuvat Marja Kyllönen