Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikkö
Huomioitavaa koronaviruspandemian aikana
Ulkoinen linkkiOhjeita kasvomaskin käyttäjille (video, kuvilla tuetut ohjeet)

Vaikeavammainen henkilö voi saada henkilökohtaista apua, jotta hän pystyy selviytymään arjessa ja osallistumaan esim. harrastuksiin kodin ulkopuolella. Henkilökohtaista apua haetaan omasta kotikunnasta. Kunta arvioi henkilökohtaisen avun tarpeen ja tekee päätöksen palvelusta.
Henkilökohtaista apua voidaan järjestää kolmella tavalla:
- Pirkanmaalla henkilökohtaisen avun palvelu järjestetään ensisijaisesti työnantajamallilla : vaikeavammaiselle henkilölle korvataan avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset. Työnantajana asiakas voi itse valita avustajan ja määritellä avustajan työn sisällön. Henkilökohtaisen avun yksikkö auttaa työnantajavelvoitteiden hoitamisessa.
- Palvelusetelimallissa asiakas valitsee itse palveluntuottajan. Hän voi vaihtaa palveluntuottajaa tai käyttää useita palveluntuottajia. Asiakas tilaa palvelun ja tekee sopimuksen palvelusta palveluntuottajan kanssa. Palvelusetelin käytöstä kerrotaan palvelusetelin sääntökirjassa.
- Ostopalvelumalli täydentää työnantaja- ja palvelusetelimalleja. Siinä kunta valitsee asiakkaan tarpeisiin soveltuvan palveluntuottajan ja ohjaa asiakkaan palvelun piiriin. Kunnalla on sopimus palveluntuottajan kanssa.
Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikkö palvelee sekä asiakkaita että kuntien työntekijöitä seuraavasti:
- tarjoaa tietoa palveluista ja neuvoo henkilökohtaista apua koskevissa asioissa
- auttaa palvelun aloittamisessa työnantajamallissa
- auttaa avustajan rekrytoinnissa
- huolehtii avustajien palkkojen maksusta Oima-ohjelman avulla
- tukee muissa työnantajan velvoitteissa - auttaa palvelun aloittamisessa palvelusetelimallissa
- kertoo palvelun käyttöön liittyvistä käytännöistä, vastuista ja velvollisuuksista
- antaa palvelusetelin - huolehtii tuntiseurannasta ja laskutuksesta palveluseteli- ja ostopalvelumallissa
- kokoaa asiakaspalautteen ja kehittää henkilökohtaisen avun palvelukokonaisuutta
Palvelupuhelin: 041 730 2108, arkisin klo 9 - 14 paitsi ti klo 13 - 17
Palvelupuhelimesta saat opastusta sekä palkanmaksua, että muita henkilökohtaista apua koskevissa asioissa.
Sähköposti: avustaja(at)tampere.fi
Tuntilistat: tuntilistat(at)tampere.fi
Tekstiviestit: puhelin 041 730 2109
Ajanvaraus verkossa henkilökohtaisen avun yksikköön
Voit varata ajan palveluohjaajalle, palvelusihteerille, Oima-palvelun käyttöneuvontaan sekä työnantajamallia tai palveluseteliä koskevaan alkuinfoon.
Tutustu työnantajamalliin liittyviin materiaaleihin, kuten käsikirjaan ja lomakkeisiin sekä Oima-sijaismaksajapalveluun:
Henkilökohtaisen avun työnantajamalli
Kun palveluseteli on käytössäsi, voit valita palveluntuottajan henkilökohtaisen avun yksikön hyväksymistä palveluntuottajista:
Henkilökohtaista apua palvelusetelillä
Katso myös:
Ulkoinen linkkiVammaiskortti https://www.vammaiskortti.fi/