Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Kuntalaisten digikehitystoiveet

Kysyimme tamperelaisilta, millaiset digitaaliset palvelut sujuvoittaisivat heidän arkeaan. Sähköinen kysely oli auki verkkosivuilla vuoden 2018 tammikuusta heinäkuuhun. Kaikki toiveet käsiteltiin. Alla on poimittu joitakin toiveita ja vastauksia niihin.

p.s. Etkö ehtinyt vastata kyselyyn? Ei hätää, voit lähettää digikehitystoiveesi suoraan projektipäälliköillemme. Projektipäälliköiden yhteystiedot

Terveyspalveluiden digikehitystoiveet

Toive: yksi sähköinen ajanvarausjärjestelmä

"Kaikkiin terveyspalveluihin yksi digitaalinen ajanvarausjärjestelmä. Kerralla on pystyttävä varaamaan koko perheelle (aikuiset ja lapset) niin neuvolat, suuhygienisti kuin perheneuvola-ajatkin. Lasten terveystietojen seuranta mahdolliseksi - esim. kasvukäyriin helppo pääsy koko neuvola- ja kouluterveyden huollossa.

Samasta palvelusta pystyisi myös perumaan varattuja aikoja tai tsekkaamaan niitä. Plussana olisi myös se, että sieltä saisi tarkastettua omat voimassa olevat reseptit sekä mahdolliset hoitopäätökset. Tämänhetkinen järjestelmä on liian kankea tähän kaikkeen (+ laittakaa tämän palvelun linkki helposti löydettävään paikkaan kuten etusivulle)."

Vastaus: asiointi onnistuu verkossa, mutta eri potilastietojärjestelmien takia eri portaaleissa

Tampereen kaupungilla on käytössä verkkoasiointi. Verkkoasiointiin on suora linkki tampere.fi etusivun alaosasta sosiaali- ja terveyspalvelut otsikon alla. Verkkoasiointiin tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Sivulta löydät myös ohjevideon kirjautumisesta ja palvelun käyttämisestä. Mikäli et onnistu varaamaan aikaa, soita terveyspalvelujen neuvontaan numeroon (03) 10023. Linnainmaan ja Tipotien terveysasemien asiakkaat ottavat yhteyttä omaan terveyasemaansa.

Palvelun kautta voit hoitaa myös lastesi tai omaistesi asioita, täyttämällä ensin puolesta-asiointilomakkeen. Verkkoasioinnin kautta on mahdollista varata aikoja eri terveydenhuollon toimipisteiden vastaanottoaikoja, täyttää esitietolomakkeita ja hakea vammaispalvelulain mukaista palvelua tai taloudellista tukea.

Terveydenhuollossa ja suunterveydenhuollossa on käytössä eri potilastietojärjestelmät, joten ajanvaraus yhden kirjautumisen kautta ei tämän vuoksi ole mahdollista. Verkkoasioinnin sivulla on linkki myös suunterveydenhuollon verkkoasiointiin.

Kanta-palveluiden Omakannan kautta voit katsoa omia sähköisiä reseptejä ja laittaa ne uusittavaksi, näet myös paljonko reseptissä on saamatta lääkettä ja tulostaa yhteenvedon sähköisistä resepteistä. Voit myös tarkistaa terveystietojasi. Omakantaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kanta-palveluista on mahdollista tarkistaa myös alle 10-vuotiaiden lastesi terveystiedot ja reseptit.

Laboratoriopalvelut tuottaa FimLab Laboratoriot Oy. Ajan näytteenottoa varten voi varata heidän internetsivujen kautta mihin tahansa toimipisteeseen.

Toive: lääkärin etävastaanotto kuvapuheluna

"Terveyspalvelut, esim. lääkärin vastaanotto digiaikaan kuvapuheluna. On paljon tilanteita, joissa fyysistä kontaktia ei tarvita, ja kuvapuhelu riittäisi."

Vastaus: tarve on tunnistettu, asiaa edistetään

Etävastaanotto terveyspalveluissa ei ole toistaiseksi vielä mahdollista. Tarve palvelulle on tunnistettu ja olemme miettineet miten, missä ja millä palvelulla etävastaanottoa voitaisiin lähteä toteuttamaan. Viemme toiveen eteenpäin.

Terveyspalveluita koskeviin toiveisiin vastasi avo- ja asumispalveluiden digiprojektipäällikkö Sanna Ahonen.


Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen digikehitystoiveet

Toive: yksi sähköinen palvelu varhaiskasvatukseen

"Toivoisin että päiväkodissa käytössä olevat palvelut yhdistettäisiin yhdeksi palveluksi. Nyt on tenavanettiä, sähköisiä palveluja, joihin kirjaudutaan pankkitunnuksilla, lomakkeita, jotka löytyy nettisivulta ja tulossa helmeä ja päikkyä vanhemmille. Eikö joku taipuisi kaikkeen viestintään ja ilmoittautumisiin? Nyt on vaikea löytää haluaamaansa lomakketta tai linkkiä."

Vastaus: yhdenmukainen palvelu tulossa parin vuoden sisällä

Tulemme tulevaisuudessa noin 2-3 vuoden sisään kehittämään varhaiskasvatuksen sähköisiä palveluita niin, että ne löytyisivät yhden palvelun alta. Vielä tämä ei ole mahdollista, mutta yhdenmukaista palvelua kohti ollaan menossa.

Toiveisiin vastasi varhaiskasvatuksen viestintää ja digitaalisia oppimisympäristöjä kehittävä projektipäällikkö Heli Ketola.

Toive: vanhempainyhdistykselle mahdollisuus käyttää Helmi-järjestelmää

"Hyvä että vihdoin tuli mobiiliäppi, mutta koululaisen vanhempana koen Helmin edelleen kovin vanhanaikaisena. Toivoisin, että se mahdollistaa luokan vanhempien keskinäisen yhteydenpidon. Ja että siellä olisi myös vanhempainyhdistyksellä oma tilansa, ja se mahdollistasi vanhempainyhdistyksen tiedottamisen vanhemmille helposti. Olisi hienoa, jos Helmin kautta löytyisi kaikki olennainen tieto (vaikka linkkeinä) siihen, mitä palveluita kaupungilla on tietynikäisten lasten perheille. On turhauttavaa seurata montaa kanavaa. "

Vastaus: toteutettavissa, jos tarvetta ilmenee laajemmin

Kiitos palautteesta. Toimitamme palautteenne järjestelmän toimittajalle CGI:lle. He ovat ilmoittaneet tekevänsä laajaa kehitystyötä asian osalta. Tämä kehitystyö työ tulee näkymään käyttäjille todennäköisesti parin vuoden päästä. Tampereen kaupunki on tehnyt CGI:n kanssa Helmi-järjestelmän kehitystyötä osallistumalla kahteen työpajaan, jossa toisessa oli opettajia ja toisessa oppilaita kertomassa, millaisen järjestelmän he tulevaisuudessa haluaisivat. Kaupunki kartoittaa palvelumuotoilun keinoin ylipäätään koulujen tarpeita.

Huoltajien välinen viestintä olisi mahdollista Helmessä jo nyt, mutta tätä mahdollisuutta ei ole avattu. Sen avaamisesta voidaan keskustella, jos tarvetta ilmenee laajemmin. Yritämme palvella huoltajia tiedottamalla järjestelmäviesteillä kaupungin palveluista. Järjestelmäviesti näkyy mobiiliapin yläreunassa ja tietokoneen selainversion alareunassa. Valitettavasti Helmeen ei ole tällä hetkellä mahdollista saada linkkipankkia. Kaikki palvelut perheille löytyvät kootusti Tampereen palveluiden verkkosivulta.

Kysymykseen vastasi perusopetuksen digitaalisia oppimisympäristöjä kehittänyt projektipäällikkö Marika Korpinurmi.


Muut digikehitystoiveet

Toive: sähköinen tilanvaraus helpoksi

"Tiloihin liittyvät ajanvaraukset ja tiedot paikoista."

"Timmin varausjärjestelmästä mobiiliystävällinen versio. "

" Vapaa-ajanvuorojen selaus mahdolliseksi (esim. ulkokentät sekä Pirkkahalli)"

Vastaus: Varaamo lanseerataan syksyllä 2018

Kokeilemme syksyllä Tampereen kaupunkiseudun kunnissa mobiiliystävällistä Varaamo-tilavarauspalvelua, josta näkee tiloihin liittyvät varaukset ja yksityiskohtaiset tiedot. Tilojen varaaminen Varaamossa on tehty mahdollisimman helppokäyttöiseksi ja asiakasystävälliseksi.

Toiveeseen vastasi projektipäällikkö Juha Suvanto Kaupunkitilat 24/7-käyttöön projektista.

Toive: ilmainen WiFi keskustaan

"Ilmainen WIFI ainakin keskustaan. Siten digitaaliset palvelut olisivat varmasti kaikkien saatavilla."

Vastaus: WiFiä on kokeiltu, käyttäjämäärät ovat olleet pieniä

Tampereen kaupunki on kokeillut WiFi:n tarjoamista keskustassa joulutorin aikaan. Kokemuksemme mukaan toimivan WiFi:n tarjoaminen on kallista ja käyttäjämäärät ovat olleet pieniä.

Ongelmana on lisäksi se, että verkon käyttäjä pitäisi voida tunnistaa. Pääkirjasto Metsossa on avoimen, maksuttoman WiFi:n käyttömahdollisuus, kuten useissa kahviloissa, baareissa ja ravintoloissakin.

Vastauksen antoivat Keskuskustan ja Hiedanrannan digiprojektipäällikkö Elina Pulliainen ja tietohallintopäällikkö Elias Kärki.

Toive: kaavahankkeet sijaintitietoineen sovellukseen

"Kaavahankkeiden tieto kännykällä maastossa. Esim. Nomadi yms. sovelluksella. Samoin katusuunnitelmat."

Vastaus: kaavahankkeet löytyvät jo sähköiseltä kartalla, sijaintiedot vielä puuttuvat

Kiitos ideasta. Kaavahankkeet löytyvät kartalta, mutta sijaintitietoja niissä ei vielä ole. Toive on välitetty eteenpäin.

Toive: leikkikenttien sijainnit kuvineen kartalle

"Leikkikenttien sijainnit kuvineen kartalle. "

Vastaus: leikkikentät löytyvät jo kartalta

Leikkikenttien sijainnit löytyvät jo kartalta Paikkatietoikkuna-palvelusta. Kuvien lisääminen sijaintitietoihin on hyvä idea. Kysymykseen vastannut projektipäällikkö Risto Asikainen infraomaisuudenhallinnan projektista selvittää asiaa.

Toive: luistelukentät ja ladut kartalle

"Ajankohtainen tieto luistelukenttien sekä latujen kunnosta."

Vastaus: luistelukenttien ja latujen kunto näkyy Mski-palvelusta

Luistelukenttien jäädytystilanne näytetään Mski-palvelussa joko vihreänä tai punaisena. Aiempi keltainen väri poistettiin viime kaudella ja samoin poistettiin toiminto "huolto/tila todettu" > päivämäärä näkyvillä. Päivämäärä aiheutti käyttäjille hämmennystä, kun yhtäjaksoisen luistelujakson sattuessa näytti siltä, että tila oli todettu viimeksi esim. kuukausi sitten, vaikka huoltotöitä tehtäisiin päivittäin. Keltainen väri taas todettiin turhana, kun kenttä on joko luistelukunnossa tai ei.

Kesäisin Mski-palvelusta voi tarkistaa uimarantojen veden lämpötilan ja sinilevätilanteen.

Toive: aurojen sijainti kartalle

"Aurojen sijainti kartalla."

Vastaus: lumen aurausta ja liukkauden torjuntaa voi jo seurata kartalta

Lumen aurausta sekä liukkauden torjuntaa voi seurata Aurat kartalla -palvelusta.