Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Anna joulurauha myös viemärille

Julkaistu 18.12.2017 14.35

Suomalaiset syövät joka joulu noin 7 miljoonaa kiloa kinkkua, jonka paistamisen yhteydessä kotitalouksiin syntyy valtaisa määrä rasvajätettä. Kinkunpaistorasvaa ei saa hävittää kaatamalla sitä viemäriin, koska viemärissä rasva hyytyy ja aiheuttaa tukoksia. Kiinteistöjen omissa viemäriputkissa olevien tukosten aukaisusta lankeaa iso lasku kiinteistön asukkaille. Rasva aiheuttaa myös ylimääräisiä kunnossapitotöitä yleisessä viemäriverkostossa ja jätevesipumppaamoissa.

Kinkkutemppu - paistorasvasta polttoainetta

Kinkkutemppu-kampanja järjestetään tänäkin vuonna ja se laajenee koko Suomeen. Tavoitteena on kerätä ja kierrättää 100 000 kotitalouden kinkun paistorasvat, joista valmistetaan uusiutuvaa dieseliä. Kinkkutempun tuotto lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Vesilaitosyhdistys jäsenlaitoksineen on kampanjassa mukana muistuttamassa, että kinkunpaistorasvaa ei pidä kaataa viemäriin.

Ohjeet paistorasvan keräykseen ja rasvan vastaanottopaikat löytyvät kampanjasivulta www.kinkkutemppu.fi. Tampereella keräyspisteitä on mm. K-Citymarketien pihoilla sekä Pirkanmaan Jätehuollon Nekalan jäteasemalla. Keräysaika on 20.12.2017–4.1.2018.

Jos keräyspistettä ei läheltä löydy, kannattaa kinkunpaistorasva hyödyntää muussa ruoanlaitossa tai käsitellä biojätteenä. Anna rasvan ensiksi jäähtyä kunnolla ja sen jälkeen laita se jähmettyneenä ja kääreeseen pakattuna biojäteastiaan tai kompostiin. Jos jäähtynyt rasva laitetaan sekajätteeseen, sen voi pakata kätevästi esim. maitotölkkiin ja teipata tölkin tiivisti kiinni.