Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tampereen taidemuseo saa lahjoituksena Fanny Churbergin teoksen

Julkaistu 8.3.2017 13.14

Tampereen taidemuseon ystävät ry on yhdessä Tampereen taidemuseon kanssa hankkinut Fanny Churbergin öljyvärimaalauksen Metsänreuna Taidemuseon kokoelmiin. Teos on esillä Tampereen taidemuseossa sunnuntaihin 19.3. saakka.

Fanny Churberg (1845 Vaasa - 1892 Helsinki) luetaan Suomen taiteen merkittävimpiin maisemamaalareihin. Aikalaiset eivät kuitenkaan arvostaneet häntä. Churbergin tapa maalata sai kriitikot hämmennyksen valtaan: osa palautteesta oli varovaisen myönteistä, osa taas oli jopa 1800-luvun mittapuun mukaan erittäin ankaraa.

Fanny Churbergin poikkeuksellinen näkemys luonnosta perustui hänen omiin henkilökohtaisiin kokemuksiinsa. Tunnevaltaisuus oli vierasta ajan suomalaiselle maisemataiteelle, jonka tuli olla lyyristä, harmonista ja siloteltua. Vallitseva kauneusnäkemys edellytti hillittyä ilmaisua. Churberg maalasi taas rajuin siveltimenvedoin ja käytti ajoittain hyvin voimakkaita värejä. Elämänsä loppuaikoina Churberg tunnettiinkin ensi sijassa Suomen Käsityön Ystävät -yhdistyksen toiminnanjohtajana, ei taiteilijana. Helene Schjerfbeckin sukupolven naistaiteilijoille hän oli kuitenkin tuttu, yksilöllisenä, omaa näkemystään tinkimättä seuranneena maalarina.

Helene Schjerfbeck on todennut: "Sen mikä on kaikkein sisimpänä, intohimon, sen haluaa kuvata, ja sitten häpeää, sopimatonta, ei osaa kun on nainen. Harvalle se on onnistunut, Fanny Churbergille kyllä."

Metsänreuna-maalauksessa Churbergin suomalainen ihannemaisema on toisaalta talonpoikainen, toisaalta villin romanttinen. Hän on yhdistänyt sinänsä levolliseen, vaatimattomaan maisema-aiheeseen ja pehmeään maalaustapaan voimakkaita ja leveitä siveltimenvetoja, jotka tuovat maiseman rikkumattomaan rauhaan säröä ja dramatiikkaa. Ne tukevat ja korostavat myös viittausta ihmisen jälkiin maisemassa. Hän on jättänyt suurista puista jälkeensä vain torsomaiset kannot.

TAMPEREEN TAIDEMUSEON YSTÄVÄT RY on vuonna 1978 perustettu, Tampereen taidemuseon toimintaa tukeva järjestö. Sen toiminta-ajatukseen kuuluu myös kiinnostuksen lisääminen taidetta kohtaan. Jäseniä tällä aktiivisella toimijalla on 275. Yhdistys on hankkinut toimintansa aikana Taidemuseolle 31 taideteosta. Se järjestää taidematkoja, tutustumisia erilaisiin taidetapahtumiin ja taidenäyttelyihin eri puolille Suomea ja naapurimaihin. Myös yhteistyö Tampereen Taideyhdistyksen ja Tampereen Kulttuuriyhdistyksen kanssa kuuluu toimenkuvaan.

Museoamanuenssi
Aki Silvennoinen