Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Panoraamat

Katsele panoraamakuvia Tampereen eri paikoista ja tapahtumista.
Raatihuoneesta otetut panoraamakuvat ovat omalla alasivullaan.

Tampereesta on myös ulkopuolisen palveluntuottajan tarjoamia panoraamakuvia:

Kaupunkiympäristö

Valovoimainen Tampere -projektin panoraamoja valoteoksista (2012)

Panoraamojen valaistussuunnittelu Kari Kola, valokuvaus Rami Saarikorpi

Panoraama / Emil Bobyrev

QuickTime-panoraamoja menneiltä vuosilta

Tarvitset alla olevia panoraamoja katsellaksesi selaimeesi maksuttoman QuickTime-laajennuksen, jonka uusin versio on noudettavissa Applen sivuilta.

Näkymä Vanhan kirjastotalon katolta

Mältinranta

Näkymä Näsinneulasta

Näkymä Vanhan kirkon kellotapulista

Näkymä Näsijärvelle

Satakunnankadun silta

Tampellan puisto

Tampellan puisto sijoittuu Satakunnankadun, Tammerkosken, Tampellan entisen tehtaan ja Lapintien väliin jäävälle alueelle. Satakunnansillan edeltäjä oli jalankulkijoille tarkoitettu Pikkusilta, jonka Pellavatehdas rakennutti 1858. Se kulki tehtaan nurkalta Uudenkadun (nyk. Satakunnankatu) päähän Tammerkoskessa olevan sillan kautta. Saarta hoiti ja suurensi Pellavatehtaan isännöitsijä konsuli Wahlgren, jonka mukaan sen nimeksi tuli Konsulinsaari. Saaressa toimi myös ravintola.

Tampereen liikenne oli kasvanut 1800-luvulla niin, että toisen ajosillan rakentaminen Tammerkosken yli tuli ajankohtaiseksi. Silta rakennettiin vuosina 1897 - 1900 ja otettiin käyttöön lokakuussa 1900. Uuden sillan nimeksi pantiin Satakunnansilta.

Rakennussuunnitelman laati K. Snellman. Kuusihlovisen sillan leveys on 12 metriä ja pituus 127 metriä. Kivet siltaa varten kuljetettiin Näsijärveä pitkin Teiskosta ja Kurusta.

Näkymä Pyynikin näkötornista

Näkymä Näsinneulasta

Panoraamaan on linkitetty muita panoraamoja. Paina ohjelman hotspot-linkkiä, niin näet kuvan aktiiviset kohdat.

Laukontori

Tampellan Pellavatehtaan perustaja ja Laukon kartanon isäntä Adolf Törngren rakennutti 1859 Pyhäjärven liikenteeseen siipirataslaivan, joka sai nimen Laukko. Tampereen alarannan sillalta alus liikennöi aina Vesilahdella sijaitsevaan Laukon kartanoon asti. Laivaliikenne vilkastutti sekä satamaliikennettä että -kauppaa, joten 1866 ryhdyttiin luomaan ja tasoittamaan uutta rantatoria. Tori sai nimen Laukontori.
Vuonna 1870 Laukontori laajeni ja sai nykyisen muotonsa. Vuosisadan lopulla alkoivat laajat satamatyöt, jotka valmistuivat 1900.

Rautatieasema

Hämeenkadun päässä sijaitseva Tampereen rautatieasema valmistui vuonna 1936. Otto Flodinin ja Eero Seppälän suunnittelema rakennus edustaa kauniilla tavalla pelkistettyä ja monumentaalista tiilifunktionalismia. Rakennukseen tehtiin torni, vaikka sitä ei ollut mukana alkuperäisessä ehdotuksessa.

Taloa laajennettiin kahteen otteeseen (vuosina 1937 ja 1947). Sen läpi johdettiin 1989 - 1990 jalankulkutunneli, joka yhdistää Asema-aukion ja Tullin alueen sekä toimii samalla laitureiden kulkutienä. Erkki Karvalan suunnitteleman tunnelin varrella on liikehuoneistoja.

Kekkosentien sillan alla

Yleisnäkymä Särkänniemeen

Rakennusten sisäkuvia

Tarvitset alla olevia panoraamoja katsellaksesi selaimeesi maksuttoman QuickTime-laajennuksen, joka uusin versio on noudettavissa Applen sivuilta.

Tampereen ortodoksikirkko

Hatanpään nukkemuseo