Pääkirjasto Metsosta voi nyt lainata kausikortteja

Julkaistu 21.10.2019 10.12

Kirjastosta voi nyt lainata viikoksi kausikortin urheilu- tai kulttuuririentoihin. Mukana kokeilussa ovat Ilves, Tappara, Tampereen Pyrintö, G Livelab, Tullikamarin Klubi, Tampere-talon Sorsaklubi, Vastavirta-Klubi ja Tanssiteatteri MD.

Tampereen kaupunginkirjasto laajentaa lainattavien esineiden kokoelmaansa uuteen suuntaan: maanantaista 21.10. alkaen pääkirjasto Metsosta voi lainata myös urheiluseurojen ja kulttuurialan toimijoiden kausikortteja. Mukana kokeilussa ovat aluksi urheilun puolelta Ilves ja Tappara (jääkiekon SM-liiga), Tampereen Pyrintö (miesten Korisliiga) ja PP-70 (miesten Futsal-Liiga) sekä kulttuurin puolelta G Livelab, Tullikamarin Klubi, Tampere-talon Sorsaklubi, Vastavirta-Klubi ja Tanssiteatteri MD.

Mukaan liittyvät lähikuukausina jo sovitusti Tampereen Teatteri ja Tampere Filharmonia, jonka syksyn kausikorttipaikat ovat jo loppuunmyyty ja kausikortit tulevat lainattavaksi kevätkaudelle. Myös muutamien muiden toimijoiden kanssa on alustavasti keskusteltu kausikorttien lainaamisesta.

- Olemme ilahtuneita siitä, kuinka innolla tamperelaistoimijat ovat lähteneet yhteistyöhön kirjaston kanssa ja tarjonneet kausikorttejaan lainattavaksi. Jo nyt koossa on monipuolinen paketti kuntalaisten iloksi. Kausikortin lainaaminen madaltaa kynnystä lähteä tutustumaan johonkin aivan uuteen lajiin tai elämykseen, eikä lähteminen jää lainakortilla ainakaan rahasta kiinni, palvelupäällikkö Niina Salmenkangas Tampereen kaupunginkirjastosta sanoo.

Kausikorteilla viikon laina-aika

Kultakin yhteistyökumppanilta tulee lainattavaksi 1–2 kausikorttia. Kaikki kortit ovat lainattavissa vain pääkirjasto Metsosta. Korteilla on viikon laina-aika, mutta toiveena on, että asiakas palauttaa kortin heti, kun ei enää tarvitse sitä, jotta mahdollisimman moni pääsee hyötymään kausikorteista. Lainattavissa olevien korttien kuvat ja käyttöohjeet sijaitsevat Metson aulassa Vippi-hyllyssä, ja varsinainen kortti lainataan pääkerroksen lainauspalveluista.

Lainattavia kausikortteja ei voi varata tai uusia, mutta niiden saatavuustiedot voi tarkistaa PIKI-verkkokirjastosta. Asiakkaalla voi olla lainassa vain yksi kausikortti kerrallaan.

Kausikorteilla on sama myöhästymismaksu kuin Vippi-kirjoilla, 0,50 euroa/päivä. Jos asiakas ei palauta korttia, häneltä peritään kausikortin hankintahinta ja palauttamatta jäänyt kortti mitätöidään.

Tampereen kaupunginkirjasto
Palvelupäällikkö