Omaolo laajentui – nyt voit arvioida verkossa hoidontarvetta 11 erilaiseen vaivaan

Julkaistu 4.6.2019 10.07

Uudessa sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelussa, Omaolossa, on avattu kolme uutta oirearviota. Nyt osoitteessa omaolo.fi voi arvioida hoidontarvetta ja saada hoito-ohjeita 11 eri terveydelliseen vaivaan, uusimpana päänsärkyyn, ripuliin sekä peräaukon seudun oireisiin.

Mies käyttää Omaolo-palvelua puhelimellaan

Oirearvion täyttämällä kuka tahansa saa palvelusta hoitosuosituksen ja -ohjeita. Lisäksi tamperelaiset ja orivesiläiset ja muut Omaolon käyttöönottaneiden kuntien asukkaat voivat tunnistautua palveluun pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella ja ottaa Omaolon kautta yhteyttä oman kuntansa ammattilaisiin sekä saada tarkemmat kuntakohtaiset toimintaohjeet ja tiedot yhteydenottotavoista.

Omaolo-palvelussa voi myös arvioida, onko oikeutettu omaishoidon tukeen, vammaispalvelujen kuljetustukeen tai henkilökohtaiseen apuun.

Hyvinvointitarkastus ja -valmennukset asiakastestaukseen

Omaoloon on tulossa myös hyvinvointitarkastus ja -valmennuksia. Hyvinvointitarkastus antaa tietoa oman terveyden ja hyvinvoinnin nykytilasta sekä suunnitelman ja suosituksia, miten omaa hyvinvointia voisi parantaa. Hyvinvointivalmennuksista saa apua painonhallintaan, liikuntaan, ravintoon, uneen, onnellisen elämän taitoihin, parisuhteen parantamiseen, alkoholin kohtuukäyttöön ja tupakoinnin lopettamiseen. Valmennukset ohjaavat säännöllisten viikkotehtävien avulla kohti parempaa ja terveellisempää elämää.

Hyvinvointitarkastus- ja valmennukset ovat parhaillaan testattavina eri kaupungeissa. Tampereella kerätään kokemuksia erityisesti nuorten aikuisten psykiatrian ja sosiaalipalvelujen asiakkailta sekä pitkäaikaistyöttömiltä terveystarkastuksien yhteydessä. Testausvaiheen jälkeen hyvinvointitarkastus ja -valmennukset tulevat Omaolo.fi-palveluun kaikkien käyttöön.

Omaolo on uusi sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, joka tavoittaa tällä hetkellä 2,5 miljoonaa suomalaista. Se on käytössä Tampereen ja Oriveden lisäksi Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä, Oulussa, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymässä, Porvoossa, Siun Sotessa, Turussa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Myös Kuopio ja Sodankylä ovat olleet mukana kehittämässä Omaoloa ja ottavat sen käyttöön lähitulevaisuudessa.

Projektipäällikkö
Essi Lönnqvist