Liikenne Hämeensillalla siirretään sillan toiselle reunalle 3.–5.4.

Julkaistu 29.3.2019 13.24

Hämeensillan kunnostuksen eteläpuoli on valmistumassa. Työt siirtyvät sillan pohjoiselle puolelle ja liikenne eteläpuolelle. Liikennejärjestelyjen muutokset tehdään vaiheittain kahtena yönä. Muutostyöt käynnistyvät keskiviikko-iltana 3.4., jatkuvat torstai-iltana ja valmistuvat perjantaina aamuun mennessä.

Hämeensiltaa remontoidaan maaliskuussa 2019

Liikennejärjestelyjen muutostöistä voi aiheutua haittaa liikenteelle, mutta jalankulkijat pääsevät kulkemaan ajoradan jompaakumpaa reunaa muutostöiden aikanakin. Ajoneuvoliikenne - bussit, taksit ja huoltoliikenne - ei esty muutostöiden aikana.

Uudet liikennejärjestelyt sillan toisella puolella ovat samankaltaiset kuin nykyiset. Molemmin puolin ajoratoja ovat noin 2 metriä leveät jalankulkuväylät. Ajoneuvoliikenne on eroteltu jalkakäytävistä raskailla betonikaiteilla.

Hämeensillan uudelleen rakentamisen 2. vaiheen työt alkavat maiden kaivamisella maanantaina 8.4. Holvin purkutyöt käynnistyvät toukokuun alkupuolella.

Siltatyön pääurakoitsijana on YIT Suomi Oy, ja työt valmistuvat joulukuussa 2019.

Raitiotietöissä liikennejärjestelyjä Hämeensillan liikennemuutosten yhteydessä

Raitiotietyömaahan liittyvät liikennejärjestelyt Hämeensillan itäpuolella muuttuvat sillan liikennemuutosten yhteydessä. Raitiotietyömaan työalue siirtyy Hämeenkadun eteläpuolelle, Hatanpään valtatatien liittymään, itäkulmaan. Hatanpään valtatien ylittävää suojatietä siirretään nykyisestä paikastaan Koskikeskuksen suuntaan eli etelään päin. Liikenne Hatanpään valtatiellä kulkee raitiotietyömaan länsipuolelta.

Raitiotieallianssi asfaltoi myös Koskipuiston kohdalla pysäkkialueen, ja viikon 14 lopussa Koskipuiston pohjoispuolen bussipysäkki Koskipuisto A (0501) siirretään takaisin entiselle paikalleen ravintola Puiston edustalle. Pysäkkiä käyttävät lännen suuntaan linjat 3, 8, 17, 20, 25, 28, 29, 42, 80 ja 90.

Rakennuttamispäällikkö
Petri Kantola