Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Pirkanmaan hoitotarvikepalvelusta halutaan parempi – kysely asiakkaille avoinna 14.4. asti

Julkaistu 12.3.2019 8.17

Pirkanmaalla halutaan kehittää hoitotarvikepalvelua paremmin asiakkaiden tarvetta vastaavaksi. Otakantaa-palvelussa on avattu kysely, missä pirkanmaalaiset voivat kertoa kokemuksiaan oman kuntansa hoitotarvikepalvelusta. Samalla he voivat ehdottaa, miten sitä voisi muuttaa sujuvammaksi. Kysely on avoinna 14.4.2019 asti.

Pirkanmaalla on tuhansia ihmisiä, jotka tarvitsevat erilaisia hoitotarvikkeita pitkäaikaisen sairautensa kotihoidossa. Pelkästään Tampereella heitä on yli 13 500 henkeä.

Hoitotarvikkeita käyttävät esimerkiksi diabeetikot, uniapneaa sairastavat, kotidialyysihoidossa olevat sekä ne, joille on tehty avanne tai joilla on virtsa- tai ulosteinkontinenssi.

Lääkäri tai terveydenhuollon ammattilainen voi myöntää pitkäaikaisen sairauden kotihoitoon erilaisia hoitotarvikkeita. Ehtona on, että asiakas tarvitsee niitä pitkään, vähintään kolmen kuukauden ajan. Hoitosuunnitelman mukaiset tarvikkeet voi noutaa oman kotikunnan hoitotarvikejakelusta.

Sairauden hoitoon liittyvät hoitotarvikkeet ovat kaikissa kunnissa asiakkaille maksuttomia. Sen sijaan kunnittain vaihtelee esimerkiksi hoitotarvikejakelun aukioloaikojen pituus, tarvikkeiden tilaamistavat ja tarvikevalikoima.

Pirkanmaan hoitotarvikepalvelukyselyn tuloksia käytetään alueen hoitotarvikepalvelun toimintaa uudistettaessa. Tavoitteena on, että koko Pirkanmaan alueelle saataisiin yhtenäinen, sujuva, asiakkaita yhdenvertaisesti ja mahdollisimman hyvin palveleva hoitotarvikepalvelun toimintamalli.

Hoitotarvikepalvelukyselyn toteuttaa Pirkanmaan maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu. Hoitotarvikepalvelun uudistamista on tavoitteena jatkaa huolimatta siitä, ettei kansallinen maakunta- ja sote-uudistus toteudu.

Pirkanmaan maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu / Pirkanmaa 2021
Pirkanmaan hoitotarvikepalvelun työryhmä