Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun omavastuu nousee 3.1. arvolipun hintojen mukaan

Julkaistu 19.12.2018 12.14

Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun omavastuu eli asiakkaan maksettavaksi jäävä osuus taksimatkasta määräytyy joukkoliikenteen vyöhykealueiden arvolipun hinnan mukaan. Joukkoliikenteen kahden vyöhykkeen arvolipun hinta nousee 3.1.2019, samalla muuttuu myös kuljetuspalvelujen omavastuu kahden vyöhykkeen alueella matkustettaessa.

3.1.2019 alkaen vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun omavastuu on arvolipun hinnasta pyöristettynä aikuisille 2 euroa, nuorille 1,45 euroa ja lapsille 1 euroa.

Kolmen tai useamman vyöhykkeen arvolipun hinta ei muutu.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti vuoden 2019 lippujen hinnoista 3.10.2018:
Ulkoinen linkki§ 77 Tampereen seudun joukkoliikenteen taksat 3.1.2019 alkaen

Tampereen seudun joukkoliikenteen vyöhykealueiden ulkopuolelle suuntautuvissa matkoissa noudatetaan ajettuihin kilometreihin perustuvaa omavastuutaulukkoa:
Ulkoinen linkkiMatkahuollon myymät bussiliput

Kuljetustenohjauskeskuksen aukioloaika pidentynyt

Vammaispalvelulain mukaiset kuljetukset tilataan Tuomi Logistiikan Kuljetustenohjauskeskus Kuohkesta puhelimitse numerosta 03 567 8101. Matkan voi tilata myös sähköpostilla, tekstiviestillä tai tekstipuhelimella.

Kuljetustenohjauskeskuksen aukioloaikoja on pidennetty: se on auki maanantaista lauantaihin kello 6.00–21.45 ja sunnuntaisin kello 7.15–21.45. Pidentyneillä aukiolojoilla halutaan palvella asiakkaita entistä paremmin ja helpottaa välillä ruuhkautuvaa puhelinpalvelua. Myös henkilökuntaa on lisätty. Kuljetusohjauskeskuksen ollessa suljettuna puhelut ohjautuvat Tuomi Logistiikan alihankkijalle.

Menomatka on tilattava vähintään tuntia ja paluumatka vähintään puolta tuntia ennen matkan alkua Kuljetustenohjauskeskuksen aukioloaikoina. Kuljetustenohjauskeskuksen ollessa kiinni ennakkotilausaikoja ei edellytetä.

Kuljetustenohjauskeskuksen aukioloajan muutos vaikuttaa myös taksin ottamiseen tolpalta. Kuljetustenohjauskeskuksen aukioloaikoina taksin voi ottaa ainoastaan rautatie- ja linja-autoaseman taksitolpilta. Poikkeus ovat vaikeasti näkövammaiset ja henkilöt, joilla on invataksin käyttöoikeus: he voivat ottaa taksin milloin tahansa viralliselta taksitolpalta. Otettaessa auto tolpalta on varmistettava, että auto ajaa Kuohken sopimusajoja ja kuljettaja ilmoittaa tolppakyydin Kuljetustenohjauskeskukseen.

Vammaispalvelutoimisto
puhelin 040 159 8379, neuvonta, ma - ti ja to - pe klo 9 - 10