Siirry sisältöön

Robotti työkeikalla palvelupiste Frenckellissä

Julkaistu 5.6.2018 10.00

Tampereen kaupungin palvelupiste Frenckellissä asiakkaita on palvellut eilen ja palvelee vielä tänään 120 senttimetriä pitkä, suomea puhuva humanoidirobotti Pepper. Pepper opastaa asiakkaita Frenckellissä oikealle palvelupisteelle. Tilasta löytyy nykyään niin joukkoliikenteen, kaupunkiympäristön palvelualueen kuin Kotitorinkin asiakaspalvelut.

Humanoidirobotti Pepper
 

Robotin rintakehään liitetystä kosketusnäytöstä painamalla voi valita palvelun, josta haluaa lisätietoja. Pepper sekä puhuu että näyttää tiedot näytöllään. Lisäksi robotin kanssa voi testata paikallistuntemustaan. Valokuvavisaa tarjotaan piristämään asiointia ja mahdollista jonottamista.

Pepperin vierailu palvelupiste Frenckellissä on osa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) tutkimusta. Sosiaalinen robotti asiakaspalvelijana -tutkimuksessa tarkastellaan ihmisen ja robotin välistä vuorovaikutusta ja asiakkaiden käyttökokemusta. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka sosiaalinen robotti voisi toimia asiakaspalvelijoiden työkaverina, oppia kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja vastaamaan heidän tarpeisiinsa.

–Pyrimme tunnistamaan tehtäviä, joissa robotti olisi aidosti hyödyllinen apuväline, ja kehittämään Pepperin vuorovaikutuskeinoja. Ihmisen ja robotin vuorovaikutuksen ymmärrys on tärkeää myös tulevaisuuden robotiikan ammattilaisten koulutuksessa, tutkijatohtori Kirsikka Kaipainen kertoo.

Sosiaalinen robotti toimii tutkimuksessa asiakaspalvelun tukena, eikä sillä ole tarkoitus korvata asiakaspalvelijoita. Robottia tullaan testaamaan uudestaan palvelupisteellä syksyllä.

Tutkimus toteutetaan Tampereen kaupungin Smart Tampere -ohjelman ja TTY:n yhteistyönä. Kaupunki tarjoaa TTY:lle mahdollisuuden kerätä aitoja käyttäjäkokemuksia ja kaupunki puolestaan saa tietoa sosiaalisten robottien soveltuvuudesta, hyväksyttävyydestä ja käyttäjäkokemuksista asiakaspalvelutilanteissa.

–Haluamme tutkimusyhteistyön myötä tarjota kuntalaisille mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään ihmisläheisempää teknologiaa. Voisiko robotti tulevaisuudessa auttaa asiakasta löytämään sujuvimman tavan asioidensa hoitamiseen? Robotit voisivat taklata yleisemmät kysymykset, jolloin ihmiset voivat keskittyä monimutkaisempien ongelmien ratkomiseen, Smart Tampere -ohjelman projektipäällikkö Outi Lehtinen toteaa.

Sosiaalinen robotti asiakaspalvelijana -tutkimussuunnitelma, Kirsikka Kaipainen (pdf)

Smart Tampere -ohjelma on Tampereen kaupungin digitalisaatiota ja kestävää kehitystä edistävä kärkiohjelma.


Lisätietoja

Projektipäällikkö
Outi Lehtinen
puhelin 050 538 2267
sähköposti [email protected]

Tutkijatohtori, Ihmiskeskeinen teknologia
Kirsikka Kaipainen
puhelin 050 447 8338
sähköposti [email protected]


Teksti Hanna Porrassalmi

Kuvat Hanna Porrassalmi