Astronautti vierailee Tampereella - avoin yleisöluento 28.3. klo 17

Julkaistu 21.3.2018 12.44

NASA:n astronautti ja erityisasiantuntija Charles Camarda vierailee Tampereella 28.3.2018. Tohtori Camarda tutustuu paikallisiin innovaatioihin ja yrityksiin sekä esittelee Epic Challenge -ohjelmaa, jossa opiskelijat kehittävät keinoja äärimmäisten ongelmien ratkaisuun, kuten Marsin asuttaminen. Avoin yleisöluento Tampereen ammattikorkeakoulussa klo 17.00.

charles camarda nasa astronautti

NASA:n astronautti ja innovaatioiden erityisasiantuntija Charles Camarda vierailee Tampereella 28.3.2018. Tohtori Camardan ura NASA:lla alkoi vuonna 1974 ja hän on uransa aikana työskennellyt erityisesti tutkimuksen ja kehityksen parissa. Hän oli avaruudessa vuonna 2005 STS-114 Discovery-missiolla. Missio oli NASA:n ensimmäinen lento STS-107 Columbia-mission jälkeen, joka päättyi tapaturmaisesti sukkulan hajottua pyrkiessään takaisin Maan ilmakehään johtaen koko miehistön menehtymiseen.

Tällä hetkellä tohtori Camarda työskentelee NASA:n vanhimmassa Langley:n tutkimuskeskuksessa innovaatioiden erityisasiantuntijana. Camardalle on myönnetty 12 NASA:n palkintoa, ja hänellä on nimissään seitsemän patenttia. Camarda on keskittynyt tutkimuksessaan korkeassa lämpötilassa käytettävien materiaalien tutkimiseen ja kehittämiseen, ja on kehittänyt muun muassa menetelmän sukkulan korjaamiseen avaruuslennon aikana.

Vierailunsa aikana tohtori Camarda tapaa sekä pirkanmaalaisia yrityksiä että korkeakoulujen edustajia ja tutustuu Tampereen seudulla kehitettyihin innovaatioihin, joita NASA voisi hyödyntää avaruuslentojensa eri vaiheissa.

Tohtori Camarda on kehittänyt Epic Challenge -ohjelman. Se on NASA:n ohjelma, jonka tavoitteena on yhteistyössä yritysten ja korkeakoulujen kanssa löytää uusia innovaatioita Marsin tutkimiseen ja planeetan pysyvään asuttamiseen. Tohtori Camarda ja Tampereen ammattikorkeakoulu ovat tehneet yhteistyötä Epic Challengen puitteissa jo keväästä 2016. Ohjelmassa käytetään problem based learning -menetelmää, jossa opiskelijat työskentelevät ryhmissä yhteistyössä NASA:n ja muiden avaruustieteilijöiden kanssa ratkoakseen monimutkaisia ja haastavia käytännön ongelmia.

Tohtori Camarda luennoi avoimessa yleisötilaisuudessa 28.3.2018 klo 17.00-18.30 TAMKissa auditoriossa G00-10 (Kuntokatu 3). Luennon kieli on englanti.

Vierailun järjestävät TAMK ja Tampereen kaupungin Smart Tampere -ohjelma.

Lisätietoja:

Antti Perttula