Siirry sisältöön

Asiakaskoneet ja laitteet


Ajankohtaista asiakaskoneista

Kirjastoissa on koronarajoitusten vuoksi asiakaskoneita vain välttämättömään, lyhytaikaiseen (15 min) käyttöön. Koneen voi varata käyttöön asiakaskoneiden ajanvarausjärjestelmästä. Jos koneita on vapaana, niitä voi käyttää myös ilman ajanvarausta.


Asiakaskoneiden puhdistukseen kiinnitetään koronavirustilanteen vuoksi erityistä huomiota.

Koukkuniemen kirjaston asiakaskoneet eivät ole käytössä.


Ajanvaraus verkossa tai puhelimitse

Ajan asiakaskoneelle voi varata verkossa tai soittamalla kirjastoon.

External linkAsiakaskoneiden ajanvarausohjelma


Asiakaskoneet

Kaikissa kirjastoissa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja tietokoneita. Asiakaskoneiden käyttöön tarvitaan kirjastokortti ja tunnusluku. Koneilla on internet-yhteys, yleisimmät ohjelmat ja tulostusmahdollisuus. Käyttö on maksutonta, mutta tulosteet ovat maksullisia.

Koneita voi varata käyttöönsä etukäteen. Pikanettikoneita ei voi varata.

Varaa kone

Varaukset asiakaskoneille voi tehdä itse ajanvarausohjelmassa, puhelimitse tai käymällä kirjastossa.


Ulkoinen linkkiAsiakaskoneiden ajanvarausohjelma

Tulostus- ja kopiointijärjestelmä

Useimmissa Tampereen kirjastoissa on otettu käyttöön tulostus- ja kopiointijärjestelmä. Kopiot ja tulosteet maksetaan kirjastokortille ladatulla saldolla. Jokaisella kortilla on valmiina 1 euron aloitussaldo. Lisää saldoa voi ladata niissä Tampereen kaupungin kirjastoissa, joissa on kassa (ei Koivistonkylä ja Terälahti). Ensimmäisellä käyttökerralla asiakkaan pitää rekisteröidä kirjastokorttinsa järjestelmään monitoimilaitteella.


Tulostustyön voi myös lähettää sähköpostin liitetiedostona pdf-muodossa osoitteeseen kirjastotulostus(at)tampere.fi ja vapauttaa kirjastokortilla vuorokauden kuluessa haluamansa kirjaston monitoimilaitteella. Sähköposti pitää lähettää kirjaston asiakastiedoissa olevasta sähköpostiosoitteesta.


Tulostusjärjestelmä on käytössä pääkirjasto Metsossa, Hervannan, Härmälän, Kaukajärven, Koilliskeskuksen, Koivistonkylän, Kämmenniemen, Lielahden, Messukylän, Nekalan, Peltolammin, Sampolan ja Tesoman kirjastoissa.

Lisätietoa

Ulkoinen linkkiTiedote uudesta tulostusjärjestelmästä

Ulkoinen linkkiPikaohje tulostukseen, kopiointiin ja skannaukseen (pdf)

Tietoa asiakaskoneista ja muista laitteista

Sampolan kirjaston Makerspacen Tekomon koneista, aukioloista ja käytöstä lisätietoa Makerspace Tekomon omalla sivulla

Asiakkaiden opastaminen

Asiakkaiden opastaminen tietoteknisissä kysymyksissä

  • Asiakas säilyy aina itse vastuussa laitteiden ja palveluiden käytöstä. Henkilökunta ei ole vastuussa asiakkaille opastettujen asioiden käytöstä jälkeenpäin, eikä henkilökunta voi ottaa vastuuta yllättävistä vikatilanteista työasemien käytön aikana.

  • Pankkipalveluissa henkilökunta voi opastaa ainoastaan yksinkertaisia teknisiä toimenpiteitä, kuten tilitapahtumien tulostamista. Henkilökunta ei voi opastaa asioissa, joissa on vaarana mittavan rahallisen tappion aiheutuminen asiakkaalle. Tällaisia asioita saattavat olla mm. myynti-ilmoitusten teon opastaminen, tai matkavarausten opastaminen.

  • Henkilökunta ei voi opastaa asioita tai toimenpiteitä, joissa mahdollisesti rikotaan lakia, tai jotka ovat kyseessä olevan palvelun käyttöehtojen vastaisia. Tällaisia ovat mm. virallisten asiakirjojen tekstien muuttaminen ja kopiosuojausten kiertäminen.