Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

70–72-vuotiaiden rokotusten ajanvarausta aikaistetaan – vuonna 1949 syntyneet voivat varata ajan 26.3. kello 12 alkaen

Julkaistu 26.3.2021 9.28

Rokotteiden saatavuuden parantumisen vuoksi Tampereella pystytään aloittamaan 70–72-vuotiaiden eli vuonna 1949–1951 syntyneiden koronarokotukset suunniteltua aikaisemmin. Vuonna 1949 syntyneet pääsevät varaamaan rokotusajan jo perjantaina 26.3.2021 kello 12 alkaen.

Koronarokotukset.

Ajanvaraus alkaa syntymävuoden mukaan porrastetusti:

• vuonna 1949 syntyneet: ajanvaraus alkaa pe 26.3.2021 kello 12
  • vuonna 1950 syntyneet: ajanvaraus alkaa ti 30.3.2021 kello 12
  • vuonna 1951 syntyneet: ajanvaraus alkaa ke 31.3.2021

Päivitys tiedotteeseen 31.3.2021: Aikataulua muutettu: vuonna 1951 syntyneiden ajanvaraus avattu jo 31.3.2021.

Vuonna 1948 ja sitä aiemmin syntyneet tamperelaiset voivat edelleen varata rokotusajan.

Rokotuksia annetaan ajanvarauksella sekä Ratinan rokotusyksikössä (Ratinan rantatie 1) että kaupungin terveysasemilla . Aika rokotukseen kannattaa varata verkossa:

Verkkoajanvarausta käyttämällä välttää puhelimessa jonotuksen ja pystyy valitsemaan itselle sopivan rokotusajan. Verkkoajanvaraukseen tunnistaudutaan esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.

Jos ei pysty käyttämään verkkoajanvarausta, ajan saa soittamalla terveyspalvelujen neuvonnan rokotuslinjalle numeroon 03 5657 0023. Numero on auki joka päivä kello 7–22, mutta myös puhelimitse ajanvaraus alkaa vasta kello 12 syntymävuoden mukaisena päivänä.

Yli 70-vuotiaan kanssa samassa taloudessa asuva omaishoitaja (päätös omaishoidon tuesta) saa myös rokotuksen. Ratinaan omaishoitajan ei tarvitse varata erillistä rokotusaikaa. Sen sijaan terveysasemalle omaishoitajan pitää varata erillinen rokotusaika ja se onnistuu vain puhelimitse. Sama koskee myös samassa taloudessa yli 70-vuotiaan kanssa asuvia yli 70-vuotiaita henkilöitä (esimerkiksi 72-vuotiaan 71-vuotias puoliso): Ratinassa rokotuksen saa samalla ajalla, terveysasemille pitää varata erilliset ajat.

Jo 65 prosenttia yli 70-vuotiaista tamperelaisista saanut rokotteen

Tampereella ikääntyneiden rokotukset ovat edenneet hyvin. Jo 65 prosenttia yli 70-vuotiaista tamperelaisista on saanut ensimmäisen rokotteen, kun koko Suomessa vastaava prosentti on 54.

Yli 80-vuotiaista tamperelaisista rokotteen on saanut 86 prosenttia. 75–79-vuotiaista on rokotettu 79 prosenttia ja 70–74-vuotiaistakin jo 31 prosenttia on käynyt rokotuksessa. Kaikki ikäluokat mukaan laskettuna rokotekattavuus on Tampereella 13,7 prosenttia.

Kirjeellä tietoa rokotuksista yli 70-vuotiaille

Tampereen kaupunki on lähettänyt yli 70-vuotiaille eli vuonna 1951 ja sitä aiemmin syntyneille tamperelaisille postitse kirjeen, jossa kerrotaan koronarokotuksista. Kirje on jo saattanut tulla postilaatikkoon tai se on tulossa lähipäivinä. Kirjeellä halutaan varmistaa, että tieto rokotuksista tavoittaa ikääntyvät tamperelaiset. Kirjettä ei lähetetä säännöllisen kotihoidon asiakkaille, sillä heille on tarjottu mahdollisuus rokotukseen kotihoidon kautta. Kotihoidossa suurin osa asiakkaista on jo saanut ensimmäisen rokotteen ja loputkin rokotteen haluavat asiakkaat saadaan rokotettua lähiviikkoina.

Kirjeen lisäksi yli 80-vuotiaita on tavoiteltu puhelimitse. Terveysasemien työntekijät ovat soittaneet yli 80-vuotiaille tamperelaisille, jotka eivät ole itse varanneet aikaa, ja sopineet rokotusajasta.

Vastaavan kirjeen koronarokotuksista saavat myös yli 70-vuotiaat orivesiläiset. Heille kirje jaetaan pääsiäisen jälkeen. Orivedellä joka toinen yli 70-vuotias on saanut ensimmäisen rokotteen. Yli 80-vuotiaista on rokotettu 83 prosenttia ja 75–79-vuotiaista 61 prosenttia.

Teksti Marika Haapala