Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Lielahden kartanopuiston kunnostustyöt alkavat

Julkaistu 18.9.2020 14.26

Hiedanrannassa aloitetaan Lielahden kartanopuiston kunnostustyöt maanantaina 21.9.2020. Kunnostuksen kohteena on ensiksi kartanopuiston ydinalue kartanon ja Näsijärven rannan välissä. Puisto kunnostetaan historiaa vaalien alkuperäisen 1800-1900-lukujen vaihteen kartanopuiston ilmeen mukaisesti.

Lielahden kartano

Kunnostuksen kohteena oleva puistoalue aidataan työmaa-alueeksi. Kartanorakennuksen länsipuoli ei kuulu työalueeseen, eli pääovista pääsee edelleen kulkemaan kartanolle. Nyt kunnostettava osa puistosta valmistuu tänä vuonna, ja loput otetaan työn alle tulevina vuosina.

Kunnostuksessa palautetaan kartanon alkuperäinen käytäväverkosto ja toteutetaan tärkeimmille reiteille valaistus. Esimerkiksi rannan suuntainen pääreitti valaistaan.

Kaikki puiston varusteet ja kalusteet uusitaan. Penkkimalli on Tampereen perinteinen valkoinen, puinen puistosohva. Lisäksi puistoon tulee puunympäryspenkkejä. Rannan näköalatasanteelle sijoitetaan valkoiset, tyyliin sopivat piknikpöydät ja -penkit. Näköalatasanteet kaiteet on jo uusittu, samoin kartanon edustan suihkulähde.

Ylempänä rannassa sijaitsevaa vanhaa laituria ei uusita vielä, vaan sen kunnostus toteutetaan tulevina vuosiana määrärahojen puitteissa.

Puiston puusto on säilynyt varsin hyvin. Puut on kuntotarkastettu, minkä pohjalta toimenpiteitä tehdään. Säilytettäville puille tehdään tarvittavia hoitotoimia, huonokuntoisia puita, pientä puustoa ja vesakkoa poistetaan. Puistoon istutetaan myös uusia puita, ja sinne palautetaan siellä aikaisemmin kasvaneita koristepensas- ja perennalajeja. Myös nurmialueita uusitaan ja laajennetaan.

Kunnostuksen toteuttaa Tampereen Infra Oy, ja urakka kuuluu Hiedanrannan kehitysohjelman toimenpiteisiin.

Lielahden kartano- ja tehdasalue on maakunnallisesti arvokas kulttuuriympäristö. Kartano ja sitä ympäröivä puisto ovat peräisin 1800-luvun loppupuolelta, Finlaysonin tehtaan tuolloisen omistajaperheen, Nottbeckien ajoilta.

Karttakuva puiston toimenpiteistä osassa 4 (kartanon edusta)
Karttakuva toimenpiteistä puistossa kartanon edustalla, sen itäpuolella. Kuva aukeaa klikkaamalla isommaksi.
Karttakuva toimenpiteistä puistossa, osassa 6, Näsijärven ranta-alue.
Karttakuva toimenpiteista puistossa Näsijärven puoleisessa osassa. Kuva avautuu isommaksi klikkaamalla.

Tampereen Infra Oy:
Työmaapäällikkö