Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Omaolo-verkkopalvelussa oirearvio koronavirustartuntaa epäileville

Julkaistu 17.3.2020 14.46

Omaolo-verkkopalvelussa on avattu oirearvio, jossa kuka tahansa koronavirustartuntaa epäilevä voi arvioida hoidon tarvetta sekä saada neuvoja mahdollisen tartunnan leviämisen ehkäisyyn. Verkkopalvelu on auki ympäri vuorokauden.

Tamperelaiset ja orivesiläiset voivat myös tunnistautua Ulkoinen linkkiOmaoloon , jolloin sen kautta saa oireiden niin vaatiessa ohjauksen paikallisiin terveyspalveluihin. Tamperelaiset ja orivesiläiset voivat myös tarpeen vaatiessa lähettää Omaolon kautta oirearvionsa tuloksen terveyspalvelujen neuvontaan, jossa ammattilaiset katsovat niitä joka päivä klo 9 - 21.

Koronavirustaudin oirearvio on lääkintälaitedirektiivin mukainen lääkinnällinen laite. Oirearvion sisältö ja päättelylogiikka on toteutettu yhteistyössä Kustannus Oy Duodecimin ja THL:n kanssa. Oirearvion tietoja päivitetään tilanteen muuttuessa. Sisällön päivittämisestä vastaa Kustannus Oy Duodecim. Omaolo on kansallinen palvelu.

Omaolon oirearvion toivotaan keventävän terveydenhuollon puhelinruuhkaa, jotta terveydenhuollon ammattilaiset voivat keskittää hoitoa niille, jotka sitä kipeimmin tarvitsevat. Omaolossa on myös 14 muuta oirearviota hengitystietulehduksesta alaselkäkipuun sekä yleinen oirekysely.

Omaolopalvelu löytyy osoitteesta omaolo.fi:

Tampereen kaupunki:
Projektipäällikkö
Essi Lönnqvist

SoteDigi Oy:
Harri Hyvönen

Hankejohtaja, asukkaan digipalvelut
Hanna Nordlund

Lääketieteellinen johtaja
Leena Soininen

***

Omaolo.fi on kansallinen, julkisen sektorin, sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu, joka ottaa sinut mukaan edistämään terveyttäsi ja hyvinvointiasi yhdessä ammattilaisten kanssa. Omaolo tavoittaa jo yli puolet Suomen asukkaista. Palvelu on CE-merkitty lääkinnällinen laite. Lue täältä alueet, missä Omaolo on käytössä » (sotedigi.fi/omaoloalueet)

Omaoloa kehitetään yhdessä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden kuntien, kaupunkien ja sairaanhoitopiirien sekä SoteDigi Oy:n kesken. Palvelun levittämisestä vastaa SoteDigi Oy.

Teksti Marika Haapala