Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Datan avulla parempia päätöksiä busseista

Julkaistu 23.1.2019 16.47

Tampereen kaupunki arvioi sähköbussien hyötyjä keräämällä dataa samalla linjalla kulkevista sähköbusseista ja hybridibusseista. Mittausdata ja sen analysointi mahdollistavat myös tuleviin kalustohankintoihin liittyvän faktapohjaisen päätöksenteon.

Linja-auto Pyynikintorin latauspisteellä.
 

Tampereen toistaiseksi ainoat sähköbussit ajavat linjalla 2. Dataa neljästä sähköbussista on kerätty noin vuoden verran. Nyt myös samalla linjalla ajavaan hybridibussiin on asennettu vastaava laite, joka kerää tietoa muun muassa ajoneuvon sähkönkulutuksesta, latausajasta, ajetuista kilometreistä ja ilman lämpötilasta.

- Sähköisen liikenteen lisääminen saattaisi olla ratkaisu hiilipäästöjen vähentämiseen. Mittaaminen on keskeistä, jotta päätöksiä voidaan tehdä faktapohjaisesti, huomauttaa projektipäällikkö Maarit Vehviläinen.

Dataa analysoidaan kevään aikana. Tarkoitus on saada selville, miten sähköbussi todellisuudessa käyttäytyy esimerkiksi talviolosuhteissa, kuinka paljon sähköä kuluu ajossa ja vaatiiko sähköbussi tavallista dieselbussia enemmän huoltoa.

Tampereen kaupunki tilaa koko seudun joukkoliikenteen ja voi siten päättää tai ainakin ohjata liikennöitsijöitä käyttövoimakysymyksessä eli kulkevatko bussit bensalla, sähköllä vai kaasulla.

- Liikennepalveluja kilpailutetaan vuosittain ja kilpailutuksen yhteydessä voidaan linjata myös käyttövoimakysymystä. Linja-autojen käyttöikä on jopa 15 vuotta, joten muutos käyttövoiman osalta tapahtuu hitaasti. Sähköbussit kehittyvät tällä hetkellä kovaa vauhtia ja tilannetta seurataan mielenkiinnolla koko ajan, kertoo joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Busseihin liittyvä teknologia kehittyy jatkuvasti ja uusia ratkaisuja halutaan kokeilla aktiivisesti, jotta joukkoliikennettä voidaan kehittää entistä käyttäjä- ja ympäristöystävällisemmäksi. Ensi kesänä Tampereen Kaupunkiliikenteen (TKL) testaukseen saadaan esimerkiksi energiatehokas uuden sukupolven hybridibussi.

Sähköbussien mittaaminen on osa kansainvälistä STARDUST-projektia, joka on toteuttamassa Tampereen tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. STARDUST-projektissa kehitetään vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita ICT-ratkaisuja muun muassa sähköisen liikenteen, älykkään ulkovalaistuksen, kaukolämmön kysyntäjouston sekä uusien asuinalueiden energiantuotannon teemoista. Projekti saa rahoituksensa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelmasta.


Lisätietoja

Projektipäällikkö
Maarit Vehviläinen
puhelin 050 336 7696


Teksti Anna Vilhula