Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Vesimittari ja -putket kaipaavat pakkasilla lämpöä

Julkaistu 4.1.2019 13.24

Vesiputkien tai vesimittarin jäätyminen voi aiheuttaa huomattavia kustannuksia putkien haljetessa ja veden päästessä sitä kautta talon rakenteisiin. Ongelmat alkavat usein vasta silloin kun pakkaset lauhtuvat ja jää alkaa sulaa jolloin vesi vuotaa ulos rikkoutuneista kohdista. Paras keino estää jäätyminen on eristää vesiputket hyvin ja sijoittaa ne oikein. Vesimittaritilan tulee olla tarpeeksi lämmin. Lisäksi on hyvä tarkastaa, ettei pakkanen pääse sisään teknisen tilan tai vesimittaritilan tuuletusaukoista ja -ovista.

- Mikäli vesimittari on rikkoutunut jäätymisen vuoksi, katkaise vedentulo vesimittariventtiilistä ja ota yhteyttä Tampereen Veteen.

- Jos epäilet putken olevan jäässä tai havaitset sen rikkoutuneen, ota heti yhteyttä ammattilaiseen: Kiinteistön sisäputkien sulatus kuuluu yksityisille putkiyrityksille, muiden vesiputkien sulatus Tampereen Veden tehtäviin, josta laskutetaan hinnaston mukaan.

Kovien pakkasten aikana voi jättää vesihanan tiputtamaan, jolloin veden virtaus estää veden hyytymisen ja jäätymisen tulpaksi.

Jäätymiselle riskialttiiseen paikkaan voi asentaa eristettyä, sähkövastuksella varustettua putkea, joka estää veden jäätymisen.

Lisätietoa:

Tampereen Vesi