Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Asukas- ja yrityspysäköinti laajenee Amurin ja Pyynikin alueille

Julkaistu 29.5.2018 18.53

Keskustan asukas- ja yrityspysäköintijärjestelmää laajennetaan Amurin ja Pyynikin alueilla, ja järjestelmä pyritään ottamaan käyttöön 17.9.2018 alkaen. Yhdyskuntalautakunta päätti 29.5.2018 laajentaa järjestelmää kattamaan kokonaan Amurin ja muuttaa Pyynikintorin alueen järjestelmää laajemmin Pyynikkiä koskevaksi.

Kadunvarsipysäköinnissä tunnuksen tai pysäköintikiekon käyttöä edellytetään arkisin kello 8 - 18. Muina aikoina pysäköinti on jatkossakin vapaata.

Asukas- ja yrityspysäköintitunnuksilla varmistetaan, että katujen varressa olevat pysäköintipaikat riittävät alueen asukkaiden, yrittäjien ja alueella vierailevien tai asioivien tarpeisiin. Vapaa paikka ei välttämättä ole oman ulko-oven edessä, mutta löytyy todennäköisesti lyhyen kävelymatkan päästä.

Lautakunta päätti myös, että asukas- ja yrityspysäköintitunnusten myöntämisen kriteerit päivitetään samassa yhteydessä, kun määritellään yhteiskäyttöautojen pysäköintitunnus.

Palaute vaikutti suunnitelmiin

Pysäköintisuunnitelmassa on huomioitu keväällä 2018 valmistuneen keskustan pysäköintitutkimuksen tulokset, pysäköintiä koskeva palaute sekä maalis-huhtikuussa tehdyssä kyselyssä tai kyselyn aikana esitetyt mielipiteet. Kyselyyn saatiin 503 vastausta.

Muun muassa alustavassa suunnitelmassa ollut lauantain pysäköintirajoitus jätettiin palautteen perusteella pois. Myös Pyynikintorin ja Pyynikin uimahallin ympäristöihin ehdolla ollut maksullinen pysäköinti korvattiin kiekkopysäköinnillä.

Suurin osa kadunvarsipaikoista on merkitty yhdistelmäpaikoiksi, joissa voi pysäköidä joko tunnuksella tai pysäköintikiekkoa käyttäen. Yhteiskäyttö on koettu joustavaksi tavaksi muun muassa Kalevassa. 4 tunnin kiekkopysäköinti asuntojen läheisyydessä mahdollistaa esimerkiksi vierailut tai koteihin tuotavat palvelut kuten kotisiivouksen tai ateria- ja terveyspalvelut.

Palveluihin kiekkopysäköinnillä

Kiekkopysäköintiä on osoitettu palveluiden läheisyyteen. Lyhytaikaista 30 minuutin kiekkopysäköintiä on osoitettu päiväkotien ja konservatorion yhteyteen mahdollistamaan saattoliikenne sekä Pyynikintorin ympäristöön lyhytaikaisen asioinnin tarpeisiin.

2 tunnin tai 4 tunnin kiekkopysäköintiä on osoitettu kohteisiin, joissa pysäköintitarve liittyy pääasiallisesti asiointiin esimerkkinä Satakunnankadun varren palvelut, Pyynikin uimahalli, Pyynikin kenttä ja konservatorio. Kansainvälisen koulun, Tredun ja Lyseon läheisyyteen on osoitettu 4 tunnin paikkoja päivän aikana opetuspistettä vaihtavien opettajien aloitteesta.

Pyynikin palloiluhallin tapahtuma-aikaiseen pysäköintiin muutoksella ei ole kovin suurta merkitystä, sillä tapahtumat ovat useimmiten arki-iltaisin tai viikonloppuina, jolloin kadunvarsipysäköinti on vapaata.

Näsijärvenkadun pohjoisreunassa otetaan käyttöön jatkuvasti voimassa oleva 10 tunnin kiekkopysäköinti. Rajoituksella mahdollistetaan työmatkalla autoa tarvitsevien pysäköinti sekä pidempiaikaisten vieraiden pysäköinti. Jatkuva rajoitus estää mm. peräkärryjen tai liikennekäytöstä poistettujen ajoneuvojen säilyttämisen.

Järjestelmä käytössä keskustassa

Tampereella on tällä hetkellä asukas- ja yrityspysäköintialueita Juhannuskylässä, Tammelassa, Amurissa, Kaakinmaalla, Puuvillatehtaankadulla, Pyynikintorilla, Onkiniemessä, Armonkalliolla ja Kalevassa.

Asukas- ja yrityspysäköintialueella asuvat henkilöt ja toimivat yritykset ja yhteisöt voivat lunastaa käyttöönsä maksullisen pysäköintiluvan, joka oikeuttaa pysäköimään asukas- ja yrityspysäköintiin merkityille paikoille ilman aikarajoitusta tai erillistä maksua.

Asukaspysäköintiluvan voi lunastaa 1 - 12 kuukaudeksi kerrallaan ja yrityspysäköintiluvan 12 kuukaudeksi kerrallaan. Asukaspysäköintilupa maksaa 186 euroa vuodessa tai 17,98 euroa kuukaudessa ja yrityspysäköintilupa 434 euroa vuodessa.

Johtaja
Mikko Nurminen