Hatanpään arboretumin vanhat puusillat uusitaan talven ja kevään aikana

Julkaistu 11.11.2021 11.08

Hatanpään arboretumin 30 vuotta vanhat kävelyn ja pyöräilyn puusillat uusitaan talven ja kevään 2021-2022 aikana. Sillat uusitaan yksi kerrallaan ja urakka aloitetaan lähinnä Pyhäjärveä olevasta kaarisillasta 15.11. 2021 alkavalla viikolla. Vanhan sillan purku ja uuden rakentaminen kestää muutaman viikon.

Arboretumin marraskuun 2021 siltaremontti kartalla

Siltaurakka jatkuu vuoden vaihteen jälkeen arboretumin eteläisimmästä sillasta, joka puretaan ja rakennetaan tammikuussa 2022. Kaksi muuta arboretumin kaarisiltaa uusitaan maalis-huhtikuussa 2022.

Täysin palvelleiden vanhojen siltojen kantavat palkistot ovat vuosien kuluessa alkaneet lahota, ja puiston huoltotyöt ovat vaikeutuneet, kun siltoja ei enää uskalla ylittää puiston raskaimmilla työkoneilla. Myös uudet sillat ovat puurakenteisia palkkisiltoja, mutta niiden kantavuus on huomattavasti vanhoja siltoja parempi.

Marraskuun puolivälissä ensimmäinen silta puretaan, ja uudelle sillalle rakennetaan perustukset. Uusi puinen silta rakennetaan käsityönä paikan päällä, ja sen kantavat rakenteet tehdään liimapuupalkeista. Rakentamisen aiheuttamat vahingot puiston puille ja muille istutuksille pyritään pitämään mahdollisimman pieninä, ja kaikki muutokset sillan ympäristössä tehdään yhteistyössä arboretumin työntekijöiden kanssa.

Rakentamisen aikana arboretumin rantaraitti sillan kohdalta on suljettu, ja siltapaikan voi kiertää muiden arboretumin siltojen kautta. Uuden sillan rakennustyöt kestävät pari viikkoa, jonka jälkeen rantareitti ja uusi silta avataan liikenteelle.

Kohteen urakoitsija on Rakennusurakointi Eero Latomäki Oy ja rakennuttaja Tampereen kaupunki.

rakennuttajainsinööri
Jukka Rantala