Ohjaamossa otetaan käyttöön uusi työkalu asiakastyön tueksi

Julkaistu 4.11.2021 16.42

Tavoitteena on auttaa Ohjaamossa asioivia nuoria tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja.

Neuvontapiste Ohjaamon kaikki työntekijät opiskelevat syksyn aikana hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisen viitekehyksen perusperiaatteita sekä suuntaukseen kuuluvan työkalun, HOT-matriisin käyttöä ammattilaisille suunnatulla kurssilla. Tavoitteena on, että Ohjaamossa nuoria aikuisia kohtaavat eri alojen ammattilaiset pystyvät tukemaan nuoria entistä paremmin elämän valintojen tekemisessä.

– Matriisin käyttö on hyödyllistä esimerkiksi, jos nuori on jumissa ajatustensa kanssa. Matriisi auttaa nuorta tunnistamaan omat psykologiset esteet eli hoksaamaan, mistäs tässä oikein on kyse, Ohjaamojen Onni-hankkeen kehittämiskoordinaattori ja psykologi Anu Pekkonen sanoo.

Matriisi on hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) periaatteille pohjaava työkalu. HOT on tieteellisesti todistettu toimivaksi lyhytterapeuttiseksi työskentelymuodoksi.

– Pidempi terapeuttinen prosessi on syytä erottaa nyt käyttöön otettavasta yhdestä yksinkertaisesta työkalusta. Silti uskallan väittää, että matriisin täyttämisestä yhdessä ohjaamotyöntekijän kanssa on nuorelle hyötyä. Matriisin avulla nuori voi alkaa tiedostaa, millaiset mielen sisäiset asiat ja ulkoiset seikat estävät häntä menemästä kohti itselle tärkeitä asioita, Pekkonen sanoo.

Neljä kysymystä auttavat nuorta valitsemaan

HOT-matriisin idea on yksinkertainen: vastaamalla neljään kysymykseen nuori saa selville, mitkä asiat hänelle ovat tärkeitä ja mitkä ajatukset tai nykyiset toimintamallit eivät tue arvojen mukaisten valintojen tekemistä.

Kysymykset ovat:

1. Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?
  2. Mitä esteitä mieleesi nousee, joiden takia hän ajattelet, että et voi saavuttaa tärkeitä asioita?
  3. Mitä teet silloin, kun esteet tai ikäviä tunteita herättävät ajatukset nousevat mieleen?
  4. Mitä konkreettisia tekoja voit tehdä, jotka ovat arvojesi mukaisia?

Hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisen viitekehyksen mukaan onnellisuus ei tarkoita jatkuvaa hyvää oloa, vaan pyrkimystä kohti merkityksellisiä asioita – toisinaan haastavista sisäisistä tuntemuksista huolimatta. Ajatuksena on, että ihminen voi tehdä arvojensa mukaisia valintoja ja konkreettisia tekoja, vaikka niiden tekeminen herättäisi epämiellyttäviä tunteita, kuten jännitystä. Tavoitteena on tukea nuorta elämään oman näköistä elämää.

– Esimerkiksi yksi asiakkaani voi huonosti sekä henkisesti että fyysisesti tullessaan vastaanotolleni. Matriisin täytettyään hän tajusi, että haluaisi urheilla säännöllisesti, mutta ei uskaltanut, koska pelkäsi, mitä muut ajattelevat, jos hän liikkuu pitkän liikkumistauon jälkeen.

– Matriisi auttoi erottamaan omat estävät ajatukset ja valitsemaan ajatuksista ja tunteista huolimatta itselle tärkeitä tekoja. Nyt nuori käy monta kertaa viikossa säännöllisesti liikkumassa, Pekkonen iloitsee.

Kehittämiskoordinaattori, psykologi
Anu Pekkonen