Uusi sovellus suojaa koululaisia somekiusaamiselta

Julkaistu 9.9.2021 13.08

Tampereella otettu käyttöön Someturva-sovellus, joka suojaa koko kouluyhteisöä somehäirinnältä ja -kiusaamiselta. Sovellus on 7.–9. luokkien oppilaiden käytössä kaikissa Tampereen kaupungin ylläpitämissä yhtenäiskouluissa.

Someturva-sovelluksessa oppilas voi pyytää apua erilaisiin netissä kohtaamiinsa vaikeisiin tilanteisiin nimettömästi ja luottamuksellisesti. Ilmoitus tehdään vastaamalla palvelun esittämiin kysymyksiin. Someturva käy ilmoituksen läpi ja laatii sen pohjalta räätälöidyn vastauksen.

Vastauksia erilaisiin tilanteisiin ovat antamassa someen erikoistuneet asiantuntijat, juristit, psykologi sekä sosiaalipsykologit. Oppilas saa ilmoituksen tekstiviestillä, kun vastaus on valmis (viimeistään 3 päivän kuluessa). Vastauksessa nuori saa toimintaohjeet tilanteen ratkaisemiseksi. Lisäksi hän saa henkistä tukea ja kannustusta.

Someturva on somemaailmaan liittyvien ongelmien ratkaisemiseen keskittyvä palvelu, joka on käytössä jo useassa suomalaisessa kunnassa. Tampere oli yksi ensimmäisiä kaupunkeja, joka osallistui palvelun pilotointiin keväällä 2020.

- Tampereella pilotoitiin Someturva-palvelua kahdessa koulussa. Vaikka kokeilu jäikin ajoitukseltaan koronapandemian jalkoihin, siitä ehdittiin saada hyviä tuloksia ja palvelun hyödyt pystyttiin todentamaan heti käyttöönoton jälkeen, kertoo kehittämispäällikkö Mikko Tiirikainen Tampereen kaupungilta.

Viime vuosina mediassa on uutisoitu erilaisista someen liittyvistä kouluväkivallan tilanteista ja lapsiin kohdistuvasta seksuaalisesta ahdistelusta verkossa. Nyt myös näihin huolestuttaviin ilmiöihin pystytään puuttumaan tamperelaisissa yläkouluissa entistä nopeammin.

Nuoret saavat ongelmatilanteissa osaavaa apua

Koulurauhan ja -turvallisuuden lisääminen kuuluvat tänä vuonna Tampereen kouluissa toiminnan kehittämisen kärkitavoitteisiin.

- Meillä on Tampereella yli 5000 yläkoululaista. Näiden nuorten elämässä some on isossa roolissa ja nyt Someturvan avulla voimme olla turvaamassa heidän kouluarkeaan ja hyvinvointia myös digitaalisissa ympäristöissä, Tiirikainen toteaa.

Someen liittyvät haastavat tilanteet täyttävät usein myös vakavan rikoksen tunnusmerkit. Tällöin on tärkeää, että avunpyytäjä saa ympärilleen aikuisia, jotka voivat auttaa asian ratkaisemisessa tai esimerkiksi rikosilmoituksen tekemisessä.

- Palvelu on oppilaiden lisäksi myös opetushenkilöstön ja oppilashuollon käytössä ja pystymme tuomaan ammattikasvattajille aivan uudenlaista ammatillista tukea someen liittyvissä hankalissa tilanteissa. Myös vanhemmat voivat pyytää meiltä apua. Meillä Someturvassa heitä auttavat juristit ja sosiaalipsykologit, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan verkossa tapahtuviin haastaviin tilanteisiin, kertoo Someturvan toimitusjohtaja Suvi Uski.

Tampereen kaupunki
Kehittämispäällikkö