Nekalassa juhlitaan 1-vuotiasta kirjastoa

Julkaistu 1.9.2021 12.09

Nekalan kirjaston avaamisesta tulee tiistaina 7. syyskuuta kuluneeksi vuosi. Merkkipäivää juhlistetaan kirjaston ja Viinikan-Nekalan Omakotiyhdistyksen yhdessä järjestämässä ulkoilmatapahtumassa.

Ulkokuva Nekalan uudesta kirjastosta.

Nekalaan avattiin vuosi sitten uudenlainen, muunneltavista moduuleista rakennettu kirjasto. Tiloiltaan kompakti kirjasto on vuoden mittaan osoittautunut toimivaksi. Nekalan kirjasto toimii omatoimikirjastoperiaatteella, eli kirjaston ovet avautuvat kirjastokortilla ja kirjastossa asioidaan omatoimisesti.

Kirjaston 1-vuotista taivalta juhlitaan Nekalan koulun ja kirjaston piha-alueella tiistaina 7. syyskuuta.

- Pandemian vuoksi kirjaston avajaiset jäivät viettämättä, joten otamme nyt vahingon takaisin järjestämällä 1-vuotissynttärit turvallisesti ulkoilmatapahtumana. Juhlat toteutetaan yhteistyössä aktiivisen Viinikan-Nekalan Omakotiyhdistyksen kanssa, aluekirjastonjohtaja Taina Sahlander Tampereen kaupunginkirjastosta sanoo.

Kirjallisuusohjelmaa ja tuttuja vieraita

Kävijät ihailevat usein Nekalan kirjaston värejä ja sisustusta. Monia on kiinnostanut, mistä idea konttikirjastoon lähti ja kuinka moduuleista rakennetuista kirjastosta saatiin niin viihtyisä ja pientä kokoaan tilavamman oloinen. 1-vuotisjuhlissa kirjaston ja sen yksityiskohtien, kuten veikeiden traktoripöytien, syntytarinaa kuullaan konttikirjaston "äidin", emerita kirjastopalvelujohtaja Pirkko Lindbergin kertomana.

Juhlien kirjallisuusohjelmasta ja musiikista vastaa ammattilaisten joukko, josta suurin osa on entisiä tai nykyisiä viinikka-nekalalaisia. Kirjallisuudesta, lukemisesta ja kulttuurista keskustelevat toimittaja Anne Flinkkilän johdolla kirjailija Anneli Kanto, kirjailija ja toimittaja Kristiina Harjula ja lastenkirjallisuuden asiantuntija Päivi Heikkilä-Halttunen. Tapahtuman avaa apulaispormestari Johanna Loukaskorpi, ja ilta huipentuu Maco Oey Duon livemusiikkiin. Juhlan juontaa kirjastonhoitaja Essi Korpi.

Nekalan kirjaston 1-vuotisjuhlat

Aika ja paikka: ti 7.9.2021 klo 17–19, Nekalan koulun ja kirjaston piha-alue

Ohjelma:
• Avajaissanat. Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi
• Konttikirjaston tarina. Emerita kirjastopalvelujohtaja Pirkko Lindberg
• Lukemisesta, kirjallisuudesta ja kulttuurista keskustelemassa kirjailija Anneli Kanto, toimittaja ja kirjailija Kristiina Harjula ja lastenkirjallisuuden asiantuntija Päivi Heikkilä-Halttunen. Keskustelua vetää toimittaja Anne Flinkkilä.
• Musiikkia. Maco Oey Duo.

Tervetuloa!

Tapahtumaan on vapaa pääsy, ja sen aikana kirjastossa on avoimet ovet. Tilaisuudessa on myös tarjoilua.

Tapahtumassa on vahva maskisuositus, ja se järjestetään koronaturvallisuuteen liittyviä ajantasaisia ohjeistuksia noudattaen. Ohjelmamuutokset ovat mahdollisia.

Tampereen kaupunginkirjasto
Aluekirjaston johtaja