Tampereelle istutetaan 30 000 kesäkukkaa

Julkaistu 2.6.2021 9.57

Kesäkukkien istutuksen alkavat Tampereella kesäkuun alussa. Viheralueiden, torien, aukioiden ja katualueiden kukkapenkkeihin ja ruukkuihin istutetaan kaikkiaan 30 000 kesäkukkaa. Kaikki kukat saadaan paikoilleen ennen juhannusta.

Kevään kukkasia arboretumissa

Ensimmäiset kesäkukkaset istutetaan Liisanpuiston isoon kukkaryhmään keskiviikkona 2.6.2021. Seuraavaksi kukkaryhmänsä saavat Wilhelm von Nottbeckin puisto, Pyynikin Kisakentänpuisto, Tampere-talon edusta ja Hatanpään arboretumin rinne. Ensi viikolla 8.6. alkaa kannojen istutus Koskipuistoon.

Tänäkin kesänä kukkapenkeissä ja ruukuissa nähdään pelargoneja, begonioita, salvioita, daalioita, uudenguineanliisoja, petunioita, samettikukkia ja erilaisia heiniä. Uusia kukkalajeja ei ole nyt juurikaan repertuaarissa, mutta uusia värejä kukissa voi havaita.

–Kesäkukkien istutus- ja hoitotöissä työskentelee noin 40 Tampereen Infran työntekijää monien muiden töidensä ohella. Kasvit tuodaan Lempäälästä Mäkelän puutarhalta suoraan istutuspaikoille. Infran työntekijät istuttavat kasvit muokattuun ja kestolannoitettuun multaan. Isot kaupunkiruukut istutetaan puutarhalla ja kuljetetaan valmiina paikoilleen, kertoo puutarhuri Marjus Jalonen Infrasta.

–Istutuksen jälkeen kukkaryhmät kastellaan ensin letkukastelulla, jotta saadaan multaan hyvä alkukosteus. Osa ryhmistä ja ruukut kastellaan traktorin vesitankista koko kesän ajan ja osassa ryhmistä on automaattiset tihkukastelulaitteet.

Kukat eivät kukoista ilman jatkuvaa huolenpitoa.
–Infralaiset kunnostavat istutuksia säännöllisesti syyskuun puoliväliin asti. Murskatut ja kuolleet kasvit korvataan uusilla, ja huonot lehdet ja vanhat kukinnot poistetaan. Lisälannoitusta annetaan ja leikkauksia tehdään tarvittaessa, Marjus Jalonen selvittää.

Syys-lokakuun vaihteessa kesäkukat kaivetaan pois ja tilalle istutetaan syyskasveja tai kukkasipuleita ensi kevättä varten. Kannanjuurakot ja rungolliset kasvit viedään talvisäilöön Lempäälään.

Kesäkukkien ohella puistoissa on myös monivuotisia perennoita. Pääsiäisen aikoihin keskustaa piristävät pikku narsissit, ja niiden jälkeen puistoissa ja kadun varsilla voi ihailla orvokkeja ja tulppaaneja. Näiden jälkeen on kesäkukkien vuoro.

Oransseja ja violetteja tulppaaneja taidemusen pihalla
Kukkaloistoa Tampereen taidemuseon pihalla: näyttävät eri väriset tulppaanit ovat kevään ja alkukesän kukkia.

Tampereen Infra Oy:
Työnjohtaja