Kulttuuritalo Laikun Studiossa avautuu Peppi Reenkolan näyttely Higherme Project

Julkaistu 28.5.2021 13.43

Peppi Reenkolan monivuotinen prosessiteos Higherme Project on esillä Kulttuuritalo Laikun Studiossa kesäkuussa 2021. Taiteilija pyrkii muokkaamaan omaa mieltään, tietoisuuttaan ja aivojaan taideteoksena. Projekti käynnistyi maaliskuussa 2020 ensimmäisen aivojen magneettikuvauksen myötä. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Mustavalkoinen abstraktikuva aivokuvauksesta.

Haluan vapauttaa itseni kolmiulotteisesta maailmalta ja saavuttaa korkeamman tietoisuuden tason, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Tämä on tahmainen projekti, täynnä ristiriitaisuuksia ja heikkouden hetkiä, mutta parhaimmillaan ohjekirja maailmanlopusta selviytymiseen. Tämä on yritys paeta maallista kärsimystä ja hyväksyä oma kuolevaisuus. Tämä on joko dokumentaatio valaistumisesta tai eeppinen epäonnistuminen. Joka tapauksessa, tämä on taideteos, joka käsittelee ihmisen syvää tarvetta olla parempi ja matka läpi kaikkien tunteiden, joita nousee pyrkimyksessä kehittää itseään.
Higherme Project on monivuotinen prosessiteos, jossa taiteilija pyrkii muokkaamaan omaa mieltään, tietoisuuttaan ja aivojaan taideteoksena harjoittamalla joogaa ja meditaatiota. Teoksen dokumentointiin on käytetty taiteilijan aivojen magneettikuvausta ja videopäiväkirjaa, joka on julkaistu projektin YouTube-kanavalla. Projekti käynnistyi maaliskuussa 2020 ensimmäisen aivojen magneettikuvauksen myötä.
Peppi Reenkola (s. 1992, Helsinki) on tällä hetkellä Norjan Bergenissä maisteritutkintoaan suorittava kuvataiteilija. Taiteellisessa työskentelyssään hän käyttää omaa elämäänsä ja kehoaan tutkiakseen ihmisen ainaista halua pyrkiä muuttamaan itseään ja sitä, miten tuo pyrkimys ilmenee laajemmalla, yhteiskunnallisella tasolla.

Tampereen kulttuuripalveluiden tiloissa huolehditaan tehostetusti siivouksesta sekä kiinnitetään erityistä huomiota yleiseen hygieniaan sekä turvaväleihin. Aikuisen tai lapsen ei pidä tulla kulttuuripalveluiden tiloihin, jos hänellä on sairastumiseen viittaavia oireita: yskää, kurkkukipua, kuumetta, hengenahdistusta, lihaskipuja, vatsaoireita, päänsärkyä. Lisäksi, kulttuuripalveluiden tiloihin ei pidä tulla, jos tietää altistuneensa koronavirukselle.

Näyttely on avoinna Kulttuuritalo Laikun aukioloaikojen mukaisesti ti-la klo 10-18.

Koordinaattori
Karoliina Paappa