Vuoden luontokuvat 2020

Julkaistu 1.2.2021 8.34

Vuoden luontokuvat 2020 –kisan voittajateokset ovat nähtävillä Vapriikin Galleria-tilassa 9.2.-4.4.2021.

Vuoden Luontokuvat –näyttelyn kuvat kertovat suomalaisen luonnon moni-ilmeisyydestä, sen näkymistä ja tapahtumista sekä kuvaajien luonnossa kokemista elämyksistä ja oivalluksista. Näyttely esittelee kaikki kilpailussa palkitut kuvat: kolme parasta kuvaa jokaisesta kilpailusarjasta sekä kunniamaininnan saaneet kuvat, yhteensä 36 kuvaa.

Kilpailun järjestää Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry. Vuoden 2020 -kilpailuun osallistui yli

15 000 kuvaa. Kuvat kilpailivat aiheittain seitsemässä eri sarjassa. Lisäksi nuorille oli oma sarja. Kuvia sai käsitellä vain hyvin maltillisesti. Näiden sarjojen voittajakuvista tuomaristo valitsi koko kilpailun voittajan. Lisäksi kilpailussa oli erikoissarja, Vapaa ja luova, jossa kuvia sai käsitellä jonkin verran vapaammin.

Vuoden Luontokuva 2020 on Petri Pietiläisen "Rakentaja"

Tänä vuonna 40. kerran järjestetyn Vuoden Luontokuva -kilpailun voittajaksi valittiin Petri Pietiläisen "Rakentaja". Kilpailun tuomaristo luonnehti voittokuvaa taidokkaasti tallennetuksi hetkeksi haarapääskyn rakennusurakasta ja pesätarvikkeiden noudosta. "Yleensä tämän linnun näkee vain lennossa, mutta tässä kuvaaja on onnistunut pääsemään samalle tasolle kohteen kanssa", tuomaristo kehui Vuoden Luontokuvan harvinaista tilannetta.

LEHDISTÖKUVAT

Lehdistökuvat (sis. kaikki sarjavoittajat) ovat ladattavissa osoitteessa: lehdisto.vuodenluontokuva.fi

Salasana sivuston kohdassa Vuoden Luontokuva: "vuoluontokuva20"
Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa kilpailusta ja Vuoden Luontokuvat 2020 -näyttelystä uutisoitaessa. Kuvaajan, kuvan ja kilpailusarjan nimi on mainittava julkaisun yhteydessä.

SARJAVOITTAJAT

Kasvit ja sienet -sarja: Ulpukan juuristo · Hannu Ahonen, Tikkakoski