Lempeä Katse V – Voimauttavia valokuvia -näyttely avautuu yleisölle etäopastuksien kautta Kulttuuritalo Laikussa

Julkaistu 18.12.2020 14.04

Lempeä Katse V – Voimauttavia valokuvia on voimauttavan valokuvan menetelmäohjaajien päättönäyttely, joka on esillä Kulttuuritalo Laikussa 9.1.–31.1.2021. Lempeä Katse -näyttelyn ainutlaatuiset voimauttavat prosessit kertovat positiivisesta muutoksesta, jota tapahtuu koko ajan sosiaali-, terveydenhuolto-, opetus- ja kulttuurialojen kentillä, mutta joka yleensä ei voi olla julkisesti esillä tietosuojan vuoksi.

Tiukentuneiden koronarajoitusten vuoksi näyttelyyn voi tutustua tammikuun alussa pien- ja etäopastusten kautta. Opastuksiin on ennakkoilmoittautuminen. Kulttuuritalo Laikku avautuu yleisölle 14.1.2021.

Syksyinen maisema, jossa puussa lyhty ja lyhtyä katsova henkilö.

Lempeä Katse V – Voimauttavia valokuvia, on voimauttavan valokuvan menetelmän erikoistumisopiskelijoiden näyttely, jonka on ohjannut Miina Savolainen. Lempeä katse koostuu yhdeksästä erillisestä, voimauttavan valokuvan prosessista, joiden toteuttajia ovat nelivuotisen menetelmäkoulutuspolun käyneet, kohtaamistyön kentällä toimivat ammattilaiset.

Projektien päähenkilöt ovat heidän perheenjäseniään, asiakasryhmiään, asiakkaitaan, oppilaitaan ja potilaitaan perheineen. Tervetuloa tutustumaan, vaikuttumaan ja liikuttumaan! Tästä näyttelystä saat valtavasti aineksia henkilökohtaiseen elämääsi. Miten haluat katsoa itseäsi ja ympärilläsi olevia ihmisiä – entä miten kaipaat tulla nähdyksi? Näyttelyn voimauttavissa projekteissa päähenkilöt ovat saaneet määritellä, mikä on heille voimauttavaa, miten he haluavat tulla nähdyiksi sekä millaisia asioita he haluavat vahvistaa ja löytää elämässään.

Kyseessä on luova prosessi, jossa päähenkilö johdattaa työntekijän omaan maailmaansa. Työntekijä tarjoutuu päähenkilölleen ehdoitta hyväksyväksi peiliksi, joka herkistyy päähenkilönsä tunnekokemukselle ja osallistuu siihen päähenkilön asettamilla rajoilla. Samalla työntekijä pääsee näkemään päähenkilönsä tämän omasta emotionaalisesta perspektiivistä käsin. Tunnetasolla mullistava kokemus mahdollistaa ymmärryksen ja arvostavan tunneyhteyden silloinkin, kun prosessin osapuolten kokemusmaailmat ovat keskenään hyvin erilaiset tai suhteessa joudutaan käsittelemään haavoittavia asioita. Työntekijä ja asiakas tai perheenjäsenet voivat olla tunnetasolla samalla puolella jopa silloinkin, kun viranomainen joutuu tekemään asiakasta loukkaavia päätöksiä tai perheessä tapahtuu ero. Voimauttava valokuva merkitsee suhteen suojaa ja päivittämistä: näenkö sinut oikein? Miten haluat, että ymmärrän sinut?

Lempeä Katse sisältää mm. työyhteisön kehittämiseen, perhesuhteisiin ja vertaisryhmätyöskentelyyn liittyviä projekteja. Haluaisitko nähdä puolisoiden toteuttaman, isyyden sukupolviketjuprosessin, pienen puheterapia-asiakkaan koko perheen projektin, seurakunnan armahtavan katseen vertaisryhmäaarteet, yläkouluun, saattohoitoon, lastensuojelun työyhteisöön tai parisuhteeseen sijoittuvat, upeat voimauttavat prosessit? Tästä näyttelystä voit ammentaa oman elämäsi ihmissuhteisiin, perheeseen, ystävyyteen ja työhön!

Lempeä Katse -näyttely sekä sen yleisöohjelma avaavat ainutlaatuiset, vain harvoin julkisesti esillä olevat, sote-alojen projektit yleisölle. Näyttely ei tyhjene yhdellä käynnillä, sillä se sisältää valokuvateossarjojen lisäksi elokuvia ja prosessikirjoja, joiden kautta yleisö voi uppoutua menetelmän vaikuttaviin tarinoihin päiväkausiksi. Näyttelyn tapahtumat ovat maksuttomia ja korona-ajan hengessä ne järjestetään pienryhmille maskien ja osin striimien avulla. Opastajina näyttelyyn toimivat palkitun menetelmän kehittäjä Miina Savolainen sekä menetelmäohjaajat projektien päähenkilöineen. Jokainen opastuskierros on uniikki ja dialogisesti osallistujien kiinnostuksen kohteita huomioiva. Yleisöseminaarissa 29.1. pääset tutustumaan näyttelyn yhdeksään projektiin taustatarinoineen sekä kuulemaan, miksi puheterapeutti, perhetyöntekijä, psykoanalyytikko tai pappi tarvitsevat voimauttavaa valokuvaa työotteekseen? Lämpimästi tervetuloa livenä tai etänä!

Tampereen kulttuuripalveluiden tiloissa huolehditaan tehostetusti siivouksesta sekä kiinnitetään erityistä huomiota yleiseen hygieniaan sekä turvaväleihin. Aikuisen tai lapsen ei pidä tulla kulttuuripalveluiden tiloihin, jos hänellä on sairastumiseen viittaavia oireita: yskää, kurkkukipua, kuumetta, hengenahdistusta, lihaskipuja, vatsaoireita, päänsärkyä. Lisäksi, kulttuuripalveluiden tiloihin ei pidä tulla, jos tietää altistuneensa koronavirukselle.

Kulttuuritalo Laikku avautuu yleisölle 14.1.2021.

Tutustu näyttelyn ohjelmaan ja seminaariin:

Kulttuurituottaja
Karoliina Paappa