Rokotuslauantai 14.11. – Influenssarokotuksia Keskustorin Ratikkakahvilassa ja Hatanpään terveysasemalla

Julkaistu 10.11.2020 8.07

Tampereen kaupungin terveysasemat järjestävät tänä vuonna rokotuslauantain Keskustorilla. Influenssarokotuksia annetaan tamperelaisille ja orivesiläisille ilman ajanvarausta 14. marraskuuta 2020 kello 8–13 Keskustorilla olevan Ratikkakahvilan vanhassa ratikkavaunussa. Myös Hatanpään terveysasemalla rokotetaan lauantaina, mutta vain ajanvarauksella.

Influenssarokotuksen pistäminen olkavarteen.

Ratikkakahvilan rokotukseen ei tarvitse varata aikaa etukäteen. Rokotuksia annetaan lauantaina 14.11.2020 kello 8–13. Rokotukseen jonotetaan ulkona, mutta rokote pistetään sisällä ratikkavaunussa. Ratikkakahvilan ratikka on vanha HKL:n vaunu, jonne pitää nousta muutaman porrasta. Rokotuksen jälkeen asiakkaat ohjataan ulos vaunun läheisyyteen odottamaan 15 minuutiksi.

Rokotukseen kannattaa pukeutua lämpimästi sään mukaan asuun, josta saa helposti hihan nostettua ylös. Rokotuslauantaina annetaan vain pistettäviä influenssarokotteita. Mukaan on hyvä ottaa Kela-kortti sekä tunnistamista varten esimerkiksi kuvallinen ajo- tai henkilökortti tai passi.

Rokotukseen tulijoiden toivotaan käyttävän kasvomaskia. Jos ei ole omaa maskia, sen saa paikan päältä. Paikalla on henkilökuntaa opastamassa ja huolehtimassa muun muassa turvavälien säilymisestä.

Tänä vuonna influenssarokotuksia annetaan pääsääntöisesti vain ajanvarauksella esimerkiksi terveysasemilla. Perinteisen rokotuslauantain paikaksi valikoitui koronavirustilanteen vuoksi Keskustori, jossa on tilaa jonottaa turvavälein ulkoilmassa. Lisäksi asiakkaat pystytään ohjaamaan luontevasti ratikkavaunun toisesta päästä sisään ja toisesta ulos.

Lauantaina rokotetaan myös Hatanpään terveysasemalla

Myös Hatanpään terveysasemalla voi käydä influenssarokotuksessa lauantaina 14.11.2020 kello 8–14. Hatanpäällä annettavaan rokotukseen pitää varata aika etukäteen joko verkossa: Ulkoinen linkkiajanvaraus influenssarokotukseen tai soittamalle terveysasemalle tai terveyspalvelujen neuvontaan 03 10023 tai 03 5657 0023 (joka päivä kello 7–22).

Maksuton influenssarokotus myös riskiryhmiin kuuluvien läheisille

Maksuttoman kausi-influenssarokotuksen saavat seuraavat ryhmät ja heidän läheisensä: 65 vuotta täyttäneet, 6 kk - 6 vuoden ikäiset lapset, sairautensa vuoksi lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat henkilöt, raskaana olevat naiset, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö ja potilas- tai asiakastyöhön osallistuvat opiskelijat sekä varusmiespalvelukseen astuvat miehet ja vapaaehtoiseen asepalvelukseen astuvat naiset.

Suunnittelija
Satu Mäkinen