Tunnelityöstä muutoksia kulkureitteihin Pakkahuoneenaukiolla

Julkaistu 5.11.2020 12.02

Tampereen keskustassa Noutoparkin ja Tullintorin parkin välille tehdään yhdystunneli. Rakentaminen alkaa maanantaina 9.11.2020 ja kestää kesäkuulle 2021 saakka. Työstä aiheutuu liikennejärjestelyjä Pakkahuoneenaukiolla ja sen lähistöllä jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä taksi- ja palvelubussiliikenteelle.

Noutoparkin ja Tullintorin parkin välisen yhdystunnelin sijainti kartalla

Havainnekuva yhdystunnelin sijainnista

Tunneli sijoittuu Tullikadun ja Pakkahuoneenaukion välille, Pakkahuoneen ja S-Market Pendoliinon kiinteistöjen välissä olevien portaiden alle. Tunneli tulee noin 6 metrin syvyyteen ja on noin 15 metriä pitkä ja tärkeä osa alueen jatkokehitystä.

Reitti Pakkahuoneenaukion portaita suljettu

Osa Pakkahuoneenaukiota rajataan aidoilla työmaa-alueeksi. Kiinteistöille pääsee kulkemaan työmaan aikana.Yhdystunnelin rakentaminen vaatii Pakkahuoneen ja Tullikadun välisten portaiden purkamisen työmaan ajaksi eikä portaita ja niiden edustalta pääse kulkemaan. Portaat palautetaan nykyiselleen työmaan päätyttyä. Työnaikainen kiertoreitti on merkitty opastetauluin ympäristön kulkureiteille.

Muutoksia taksi- ja palvelubussiliikenteelle

Pakkahuoneenaukiolla tehdään muutoksia myös taksi- ja palveluliikenteen autoilla ajamiseen. Taksit kiertävät aukion pohjoissivulla ja Pali-autot lounaisosassa. Siksi etuajo-oikeuksia alueella muutetaan liikenteen saamiseksi turvallisemmaksi ja joustavammaksi. Uudet etuajo-oikeudet merkitään liikennemerkein ja opastein.

Pakkahuoneenaukio portaat ja Tullikamarin edusta pyritään saamaan jalankulkijoiden käyttöön jo ennen työmaan valmistumista.

Pakkahuoneenaukion liikennejärjestelyt havainnekuvassa
Havainnekuva korvaavasta kevyen liikenteen reitistä ja liikennejärjestelyistä Pakkahuoneenaukiolla. Kuva avautuu isommaksi klikkaamalla.

Rakennustyöt, Kreate Oy:
Yhteyshenkilö