Liikuntapalvelujen syyskauden liikuntaryhmiin ilmoittaudutaan 12.8. ja 13.8. klo 9 alkaen

Julkaistu 6.8.2020 14.57

Liikuntapalvelut tarjoaa monipuolista ohjaustoimintaa kaikille ikäryhmille. Ohjattujen liikuntaryhmien syyskausi alkaa maanantaina 31.8.2020 ja päättyy sunnuntaina 13.12.2020. Syyskauden ryhmiin ilmoittaudutaan keskiviikkona 12.8. klo 9.00 alkaen, jolloin valittavana on useita vauvauintiryhmiä, uimakoulujen ensimmäisen jakson kursseja sekä työikäisten liikuntaryhmiä. Torstaina 13.8. klo 9.00 avautuvat hakulinkit edellisten lisäksi 60+, 75+ sekä erityisliikuntaryhmien monipuoliseen tarjontaan.

Ilmoittautuminen syksyn liikuntaryhmiin

Kaikki syksyn ohjatut liikuntaryhmät ovat vapaasti selattavissa ilmoittautumisjärjestelmässä, hakulinkki avautuu varsinaisena hakuaikana. Kursseja voi selata myös Liikkuva Tampere-lehdestä, joka on jaettu torstaina 6.8. koteihin Moro-liitteen mukana. Lehti on saatavilla myös liikuntapaikoista ja se kannattaa säilyttää, sillä kevätkauden liikuntaryhmät noudattavat pääsääntöisesti syksyn aikatauluja.

Liikuntaryhmiin ilmoittaudutaan sähköisesti, mutta mikäli sähköinen ilmoittautuminen ei syystä tai toisesta onnistu, voi ryhmiin ilmoittautua kyseisen ryhmän hakuaikana myös soittamalla:
Keskiviikkona 12.8. klo 9 - 15
(vauvauintiryhmät, uimakoulut sekä työikäisten liikuntaryhmät)

Torstaina 13.8. klo 9 - 15
(60+, 75+ ja erityisryhmät)

Ohjatun liikunnan verkkosivulta

Vauvauinnit ja uimakouluryhmät

Vauva- ja lapsiperheille suunnattu ohjauskausi alkaa 31.8. ja päättyy ryhmästä riippuen viimeistään 20.12. Tarjolla on ryhmiä niin uusille, yli kolmen kuukauden ikäisille vauvoille kuin yhdeksän kuukautta täyttäneille lapsille, jotka ovat suorittaneet vauvauinti-kurssin. Lisäksi uimahalleissa polskitaan tenavauimakoulussa sekä vesipeuhulassa, jotka ovat suunnattu 3 - 5 -vuotiaille lapsille ja joissa opetetaan veteen totuttautumista, vesitaitavuutta sekä ryhmässä toimimista. 6 vuotta täyttäneille lapsille löytyy uimakouluja alkeisryhmistä taitoryhmiin, lisäksi valikoimassa on myös aikuisille suunnattuja alkeis- ja tekniikkaryhmiä

Uimakoulujen ryhmäkuvaukset ja lisätiedot
Uimakoulut -sivulta.

Perheliikuntaryhmistä liikunnan iloa koko perheelle

Perheliikuntaryhmät innostavat perheitä liikkumaan. Toiminta tapahtuu kaupungin eri toimijoiden, kuten neuvoloiden, kouluterveydenhuollon, urheiluseurojen sekä kolmannen sektorin yhteistyönä. Tavoitteena on jakaa tietoa Tampereen huikean monipuolisista liikuntamahdollisuuksista ja näin auttaa perheitä löytämään juuri heidän tarpeisiinsa sopivia liikuntamuotoja. Tarjolla on esimerkiksi avoimia voimisteluvuoroja perheille, Perhetemppuryhmiä, Kuperkeikka temppuvuoroja sekä pyöräkouluja.

Syksyn perheliikuntaryhmät
Perheliikunta-sivulta

Nuorten liikuntaryhmät

Nuorten treenit -höntsyliikunta tarjoaa matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksia kaikille tamperelaisille alle 30-vuotiaille nuorille. Harrasteliikunnan tavoitteena on tuottaa iloa ja virkistystä eri liikuntalajien parissa ilman kilpaurheilullisia tavoitteita. Liikuntaa harrastetaan monipuolisesti ammattitaitoisten liikunnanohjaajien johdolla. Toiminta on hauskaa, rentoa ja se toteutetaan nuorten ehdoilla. Nuorten liikuntaryhmiin ei ole erillistä hakua vaan niihin voi tulla mukaan milloin vain. Löydät Nuorten treenit Facebookista ja Instagramista @nuortentreenit.

Nuorten treenien syyskalenteri päivittyy verkkosivuille elokuun aikana.
Nuorten treenit

Lisätietoa Nuorten treeneistä
Liikunnanohjaaja
Tuomo Sipinen
pe klo 12 - 13

Seniori- ja työikäisten liikuntaryhmät

Seniori- ja työikäisille suunnattujen liikuntaryhmien tavoitteena on ylläpitää sekä parantaa tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä, unohtamatta virkistystä sekä uusien tuttavuuksien solmimista. Työikäisille on tarjolla mm. kahvakuula-tunteja, kuntonyrkkeilyä tai vesijumppaa, 60+ -ikäisille kevennettyä voimistelua, senioritanssia tai vaikkapa tasapainoryhmiä. Yli 75-vuotiaille kohdennetut Voimaa vanhuuteen -ryhmät on tarkoitettu senioreille, joiden toimintakyky on heikentynyt ja jotka käyttävät apuvälineitä liikkumisen tueksi.

Eritysliikuntaryhmät

Liikuntapalvelut järjestää erityisliikuntaa vammaisille ja pitkäaikaissairaille aikuisille ja lapsille. Liikuntaryhmien tavoitteena on terveyden, toimintakyvyn ja fyysisen kunnon parantaminen ja ylläpitäminen, sekä sosiaalisten kontaktien, ilon ja virkistyksen tuottaminen. Ohjaajina toimivat kuntoutus- ja liikunta-alan ammattilaiset. Tarjolla on esimerkiksi hengitysliikunta-, mielenterveys- ja painonhallintaryhmiä sekä erilaisia tuki- ja liikuntaelinsairaiden liikuntaryhmiä. Näkövammaisille on tarjolla kuntovoimistelua sekä vesijumppaa, tuki- ja liikuntaelinsairaille vesivoimistelua sekä kuntopiiriä.

Liikuntaneuvonta

Vähän liikkuvilla ihmisillä on usein terveydellisiä ongelmia, jotka vaikuttavat paitsi työ- ja toimintakykyyn, myös elämänlaatuun. Maksuttoman liikuntaneuvonnan tarkoituksena on yksilöllisten tarpeiden, motivaation ja lähtötilanteen mukaan löytää keinot asiakkaan hyvinvoinnin edistämiseksi. Liikuntaneuvontaa on tarjolla puhelimitse, terveysasemilla sekä Tampereen uintikeskuksessa ja Tesoman hyvinvointikeskuksessa 17.8. – 13.12.2020.

Liikuntaneuvonta

Kuntosalin ja liikunnan starttikurssit

Liikunnanohjaajat opastavat ottamaan ensimmäiset askeleet oikeaan suuntaan kohti aktiivisempaa elämäntapaa. Starttikursseilta saa eväät esimerkiksi kuntosaliharjoittelua aloitteleville tai liikunnasta kiinnostuneille. Kuntosalin starttikurssilla käydään läpi turvalliset liikesuoritukset ja tutustutaan laitteiden käyttöön, Liikunnan starttikurssilla tutustutaan erilaisiin liikuntamuotoihin ja etsitään liikunnan iloa eri liikkumismuotojen parista.

Kutosalin ja liikunnan starttikurssien ajankohdat ja ilmoittautumisohjeet löytyvät Liikkuva Tampere-esitteestä.

Liikuntaluotsitoiminta

Haluaisitko kaverin kävelylenkille, kuntosalille tai vaikkapa uimahalliin vesijuoksua kokeilemaan? Jos yksin liikunnan pariin lähteminen tuntuu tylsältä tai vaikealta, voit pyytää maksutta liikuntaluotsia kaveriksi. Liikuntaluotsitoiminta on vapaaehtoistoimintaa, joka perustuu virikkeellisen ja aktiivisen elämäntavan tukemiseen.

Luotsit kävelyryhmissä

Luotsit ovat kuntoilukavereina seuraavissa maksuttomissa kävelyryhmissä. Ryhmiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Lielahti
Kävelyryhmä kokoontuu maanantaisin klo 10.30 palvelukeskuksen (Antti Possin kuja 1) aulassa, josta lähtö noin tunnin mittaiselle kävelylenkille.

Kauppi
Kokoontuminen Kaupin vanhan huoltorakennuksen edessä tiistaisin klo 10.00, josta lähtö sauvalenkille.

Hämeenpuisto
Kokoontuminen tiistaisin klo 10.00 Hämeenpuiston Vapaudenpatsaan luona, josta lähdetään noin 3 kilometrin mittaiselle esteettömälle kävelylenkille.

Lamminpää
Kokoontuminen torstaisin klo 10.00 Rauhanportilla (Rauhantie 21) josta lähdetään reipastahtiselle sauvalenkille maastoon.

Luotsit kuntosalikavereina

Kaukajärven vapaa-aikatalo
Käätykatu 8
tiistaisin klo 10 - 11
Kertamaksu bussikortilla 2,20 €, käteisellä 4,40 €.

Nääshalli
Näsijärvenkatu 8
maanantaisin klo 11 - 12 ja perjantaisin klo 11.45 - 13.00
Kertamaksu bussikortilla 2,20 €, käteisellä 4,40 €.

Tampereen uintikeskus
Joukahaisenkatu 7
keskiviikkoisin klo 10 - 11
Kertamaksu 4,40€ tai 10 kerran sarjaranneke 22€ (+ sarjarannekemaksu 10 €)

Tesoman jäähallin kuntosali
Tuomarinkatu 7
tiistaisin klo 10 - 11
Kertamaksu vain bussikortilla 2,20€.

Lisätietoa luotsitoiminnasta
Liikuntaluotsit-sivulta