Ratikan taiteen ensimmäinen maamerkkiteos saa Kekkosentien sillan eloon

Julkaistu 16.7.2020 9.45

Tampereen Ratikan taide -hankkeen ensimmäinen maamerkkiteos on valmistunut Kalevaan Kekkosentien siltaan. Videotaiteesta tunnetun taiteilijan, Katarina Löfströmin, suunnittelema Kekkosentien sillan maamerkkiteos Movement no 1 saa sillan liikkumaan auringon valon ja tuulen vaikutuksesta. Teoksen toteutustapa oli poikkeuksellinen, sillä koronatilanteesta johtuen se toteutettiin kokonaan taiteilijan etäohjauksessa Ruotsista.

Ruotsalainen taiteilija Katarina Löfström valittiin toteuttamaan Kekkosentien sillan taideteos avoimella portfoliohaulla. Hän on tunnettu videoanimaatioistaan sekä tavastaan käyttää välkkyviä kuvioita ja optisia harhoja taiteessaan. Löfströmillä on paljon kokemusta arkkitehtuuriin yhdistyvästä taiteesta ja monenlaisista materiaaleista. Hänen teoksensa yhdistyy luonnolliseksi osaksi suurempaa Ratikan taiteen kokonaisuutta saman väylän varrelle sijoittuvan Rantatunnelin teoksen sekä Jan Anderzénin Turtolan tukimuuriin suunnitteleman teoksen kanssa.

Kekkosentien sillan taideteoksessa on hyödynnetty SolaRay-paneeleita, joiden valoa heijastavat ja tuulta hyödyntävät ominaisuudet saavat sillan liikkumaan kuin itsestään. Taideteos näyttää erilaiselta riippuen siitä, miten ja mistä suunnasta auringonvalo ja tuuli osuvat teokseen. Teos näkyy ohikulkijoille sekä päivällä että öisin.

- Sillassa on kaunis kaari, jota halusin hyödyntää ja luoda maamerkin, joka on aina erilainen ihmisten kulkiessa päivittäin sen ohi matkalla töihin ja kouluun, sanoo Löfström.

Kalevassa sijaitseva Kekkosentien ylittävä silta on rakennettu raitiotietä varten. Se ylittää vilkasliikenteisen Kekkosentien Teiskontien pohjoispuolella Tampereen ammattikorkeakoulun kohdalla. Taideteos ulottuu sillan molemmille puolin ja se näkyy jalankulkijoille sekä autoilijoille liikennettä kuitenkaan häiritsemättä.

Tampereella ratikan matkustuskokemukseen sisältyy myös taiteesta nauttiminen. Ratikan taide -hankkeella pyritään parantamaan ratikan ympäristön viihtyisyyttä. Ensimmäisenä taidetta tuotiin yleisön nähtäville väliaikaisesti ratikan työmaille muun muassa työmaa-aitoihin. Pysyvää taidetta suunnitellaan ja toteutetaan ratikkareitin varrelle ja pysäkeille. Nämä teokset näkyvät ratikan ympäristössä viimeistään liikennöinnin käynnistyttyä. Kekkosentien sillan taideteos on hankkeen ensimmäinen maamerkki.

Taiteilijavalinnat eri taidekohteisiin tehdään pääsääntöisesti avoimien taiteilijahakujen kautta. Tähän mennessä Ratikan taidehankkeeseen on osallistunut jo 58 taiteilijaa 17 eri taideprojektilla. Ratikan taiteen kokonaisuudesta vastaa Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelma. Toteutusta koordinoi Frei Zimmer Oy.

Taideteosta pääsee parhaiten ihailemaan käymällä paikan päällä tai tutustumalla taiteesta tehtyyn videoon:

Frei Zimmer Oy
Koordinaattori