Arvoniityillä lupiinintalkoita -ensimmäiset Hevoshaassa Nekalassa 4.6.

Julkaistu 1.6.2020 13.55

Tampereen arvoniityillä pidetään kesäkuussa lupiinin kitkentätalkoita. Torstaina 4.6. 2020 lupiineita poistetaan Nekalassa, Hevoshaassa Iidesjärven rannalla kello 17 alkaen. Tiistaina 9.6. talkoillaan Peltolammilla Rukkamäenpuistossa ja keskiviikkona 10.6. Epilänharjulla. Talkoissa noudatetaan korona-epidemian vaatimia rajoituksia; huomioidaan turvavälit ja desinfioidaan kädet saavuttaessa ja lähtiessä.

Talkoolaisille tarjotaan työvälineet ja yksittäispakatut talkooeväät. Mukaan kannattaa ottaa omat työkäsineet ja mahdollisesti oma lapio. Talkoot alkavat kello 17 jokaisessa kohteessa.

Lupiinitalkoilla parannetaan niittyluonnon monimuotoisuutta. Lupiini on haitallinen vieraslaji, ja se pyritään kitkemään kokonaan pois niityiltä. Lupiinin torjunta vaatii säännöllistä ja pitkäjänteistä työtä. Lupiineja voi torjua myös omaehtoisesti kesän aikana, esimerkiksi keräämällä kukkia maljakkoon tai katkomalla kukintoja ennen siementen valmistumista.

Nekalan Hevoshaka löytyy Iidesjärven rannan tuntumasta Nekalantien varrelta, vastapäätä Motarinkujaa. Hevoshaan talkoot ovat 4.6.

Rukkamäenpuisto sijaitsee vastapäätä Peltolammin koulua suunnilleen Rukkamäentie 10 kohdalta. Talkoissa voi myös tutustua alueella laiduntaviin lampaisiin aidan takaa. Rukkamäenpuiston talkoot pidetään 9.6.

Epilänharjun arvoniitty sijaitsee suunnilleen Soraharjuntie 28-48 kohdalla. Niityllä kasvaa mm. tummatulikukkaa ja mäkitervakkoa. Epilänlänharjulla talkoillaan 10.6.

Talkoot järjestää ProAgria Etelä-Suomen MKN maisema-palvelut ja Tampereen Infra Oy.

ProAgria Etelä-Suomen MKN maisema-palvelut, maisema-asiantuntija:
Riikka Söyrinki

Teksti Tarja Nikupaavo-Oksanen