Vapriikin teokset Vuoden museojulkaisu -finaaliin

Julkaistu 6.4.2020 10.55

Vuoden museojulkaisu -kilpailun finaaliin on valittu kolme teosta: Vapriikin Kadonneet kaunottaret – Tampereen rakennushistoriaa, Satakunnan museon Kahden kuvan aika sekä Maahengen kustantama Pellavaliina – Tampellan damasti 1859-1977.

Suomen museoliitto ja ICOM – Suomen komitea järjestävät joka toinen vuosi Vuoden museojulkaisu -kilpailun, jonka voittaja palkitaan Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä 1. syyskuuta 2020.

Vuoden museojulkaisu -kilpailuun lähetettiin 19 teosta, jotka ovat ilmestyneet vuosina 2017–2019. Kilpailun kriteereinä ovat teoksen tietosisältö, esitystavan luettavuus, yleisilme ja graafinen toteutus, sisällön ja esitystavan innovatiivisuus sekä kohderyhmän tavoittaminen.

Museopalkintolautakunnan mukaan kolme finalistia erottuivat hakijoiden joukosta selvästi. Finalistiteokset Kadonneet kaunottaret – Tampereen rakennushistoriaa, Kahden kuvan aika sekä Pellavaliina – Tampellan damasti 1859-1977 keräsivät kiitosta kauniista ulkoasusta, upeista valokuvista ja laadukkaasta tietosisällöstä. Tarkemmat kuvaukset teoksista ovat alla liitteenä.

Museokeskus Vapriikki: Kadonneet kaunottaret – Tampereen rakennushistoriaa
Tampereen museoiden julkaisuja 154

Raadin kommentti: Teos tarjoaa hienon katsauksen Tampereen rakennuksiin. Vaikka kirja keskittyy Tampereen rakennushistoriaan, on sillä laajempi merkitys. Kirja on kunnianosoitus kaikille upeille, vanhoille rakennuksille, joita on eri vaiheissa purettu uudempien tieltä. Kirjan korkealaatuinen kuvitus on esteettistä ja informatiivista. Kirja sopii hyvin sekä tamperelaisille että kaikille rakennuksista kiinnostuneille. Kirjan lukemisen jälkeen Tampereen rakennetun kulttuuriperinnön näkee varmasti uusin silmin.

Maahenki: Pellavaliina – Tampellan damasti 1859-1977

Pellavaliina-kirja on syntynyt Tampereen museoiden kokoelmien äärellä Vapriikin sekä damastikeräilijä ja -tutkija Irja Satrin ja käsityötieteen yliopistonlehtori Päivi Fernströmin yhteistyönä. Kirjan on kustantanut Maahenki (2018). Fernström ja Satri herättävät liki 120 vuoden pellavahistorian uudelleen eloon.

Kirja tarjoaa kattavan katsauksen Suomen ainoan pellavatehtaan historiaan, mutta se on myös hyvin kaunis. Vapriikin valokuvaaja Saana Säilynoja kuvasi kirjaa varten kaikki Tampellan damastimallit. Kuvatuista kankaista valtaosa kuuluu Tampereen museoiden kokoelmiin. Kirjan graafisesta suunnittelusta vastaa Tiina Ripatti.

Raadin kommentti: Kaunis julkaisu, jonka upea kansi houkuttelee tarttumaan teokseen. Kirja antaa kattavan kuvan pellavadamastin historiasta, Suomen ainoan pellavatehtaan historiasta, liinojen kuvioaiheista, käytöstä ja hoidosta. Runsas ja laadukas kuvitus tukee hienosti sisältöä. Myös taitto on selkeä. Teokselle voi luvata pitkää ikää sekä museoiden että yksityishenkilöiden tietoteoksena, jonka perusteella voidaan muun muassa ajoittaa liinoja.

Vuoden museojulkaisu -palkintolautakunnan puheenjohtaja on Suomen ICOMin hallituksen jäsen Anne Laiti. Muut jäsenet ovat Oulun kulttuurijohtaja Samu Forsblom, Yleisradion toimittaja Toivo Haimi, Suomen ICOMin jäsensihteeri Elina Makkonen, opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Mirva Mattila, Suomen museoliiton viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori ja Hämeenlinnan kaupunginmuseon museonjohtaja Tuulia Tuomi. Raadin sihteerinä toimii Museoliiton projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo.

Sekä Kadonneet kaunottaret että Pellavaliina -julkaisuja myy Vapriikin museokauppa. Tiedustelut: [email protected]