Ensimmäinen kuntouttavan työtoiminnan etäryhmä starttasi Tampereella

Julkaistu 1.4.2020 16.41

Tampereen kaupungin Työllisyys- ja kasvupalveluissa sekä sosiaali- ja terveyspalveluissa on viime viikkoina valmisteltu vaihtoehtoisia tapoja järjestää kuntouttavaa työtoimintaa poikkeusoloissa. Valmistelussa on ollut mukana ryhmä eri alojen asiantuntijoita molemmista palvelukokonaisuuksista. Kaupunki hankkii kuntouttavaa työtoimintaa ja sosiaalista kuntoutusta poikkeusoloissa edelleen nykyisiltä palveluntuottajiltaan, jotka ovat nopeasti kehittäneet toimivia etäratkaisuja. On tärkeää, että palvelua tarvitsevat asiakkaat saavat sitä myös poikkeusolojen aikana.

Tyhjä tietokoneluokka. Vain koneet, pöydät ja tuolit ovat kuvassa.tävalmennukseen.
IT-pajan asiakkaat ovat siirtyneet etävalmennukseen.

Kuntouttavan työtoiminnan etäpalvelujen valmistelussa on otettu huomioon asiakkaiden mahdollisuudet ja kiinnostus osallistua etäyhteyksillä järjestettävään toimintaan. Palvelu voi toteutua esimerkiksi erilaisia digitaalisia välineitä sekä puhelinta hyödyntäen. Palvelua hankitaan niille asiakkaille, joille se on mahdollista ja luontaisesti sopivaa.

Käytännössä palvelun kehittämiseksi on lähdetty liikkeelle nollasta, koska kuntouttavaa työtoimintaa ei ole aikaisemmin järjestetty etäpalveluna. Käynnissä on ollut yhteiset kehitystalkoot kaupungin, palveluntuottajien ja asiakkaiden kanssa. Palvelu on asiakkaille vapaaehtoista.

- Näin poikkeusoloissakin haluamme varmistaa, että asiakkaiden tuki ja turva eivät häviä juuri silloin, kun he sitä poikkeavien olojen vuoksi kenties juuri eniten tarvitsevat. Samalla halutaan turvata tärkeiden palvelutuottajien toimintaedellytykset vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, kertoo asiakkuusjohtaja Sari Oksanen Työllisyys- ja kasvupalveluista.

Etäohjausta Sykkeen it-pajalla, mediapajalla ja hoivapajalla

Tampereen työvalmennussäätiö Syke on aloittanut kuntouttavan työtoiminnan etänä ensimmäisten joukossa. Sykkeen toiminta perustuu perinteisesti työpajatoimintaan. Siksi kuntouttavan järjestäminen poikkeusoloissa vaatii etävalmennusmalleja, joissa asiakkaan läsnäolo voidaan havaita. Lisäksi pyritään siihen, että päivittäistä työskentelyä, sen etenemistä ja tuloksia pystytään seuraamaan ja ohjaamaan - jopa reaaliajassa. Yksilövalmennusta on mahdollista saada päivittäin asiakkaan parhaaksi katsomalla tavalla. Myös valmentaja voi olla yhteydessä asiakkaaseen, jos asiakas tarvitsee henkilökohtaisempaa ohjausta.

Sykkeessä etäkuntouttavaa työtoimintaa toteutetaan mm. it-pajalla, mediapajalla ja hoivapajalla. It-pajalla ja mediapajalla toteutus on ollut helpompaa koska asiakkailla on ollut olemassa tarvittavat tietokoneet, tabletit tai älypuhelimet sekä osaaminen niiden käyttöön myös tarvittavien ohjelmien osalta. Koodausta tai pääsykokeisiin valmistautumista voi tehdä myös kotona ja saada sinne päivittäinen tarvittava ohjaus.

Hoivapajalla sisällöt on osittain jouduttu luomaan kokonaan uusiksi. Osa normaaleista avustavista tehtävistä voidaan nyt toteuttaa vaikkapa yhteydenpidolla iäkkäisiin sukulaisiin tai naapureihin tai toimimalla kauppa-apuna. Hoivapajaan sisältyy myös opinnollistamista eli alan opintojen osien opiskelua etänä siten, että Sykkeen valmentaja ohjaa asiakkaan oppimista etäyhteydellä kotona.

Etäkuntouttavaa työtoimintaa toteutetaan Sykkeessä alkuvaiheessa noin 100 asiakkaalle. Se on noin kaksi kolmasosaa kaikista heidän asiakkaistaan.

- Olemme pyrkineet luomaan malleja, jotka sopivat mahdollisimman monelle. Asiakkaat ovat yllättäneet meidät suhtautumalla toimintamalliin muutoksiin hyvin positiivisella tavalla. Rakensimme kriisitilanteessa henkilöstön kesken hyvällä fiiliksellä uutta toimintaa ja onnistuimme siinä, iloitsee toiminnanjohtaja Jyrki Koskinen.

Sykkeen lisäksi etäpalvelua tarjoavat Legioonateatteri ry, SAWU-säätiö sr, Nauha ry, Silta-Valmennusyhdistys ry, Valo-Valmennusyhdistys ry, Sopimusvuori ry, Setlementti Tampere ry, Mielen ry työpajat ja Tampereen ev.lut seurakunta.

Työllisyys- ja kasvupalvelut
Asiakkuusjohtaja