Iidesjärvellä aloitetaan hoitokalastus

Julkaistu 27.3.2020 11.20

Iidesjärvellä hoitokalastetaan keväällä 2020. Rysäpyynti alkaa pian jäiden lähdön jälkeen. Neljän viikon aikana poistetaan Iidesjärvessä runsaana esiintyviä särkikaloja ja vähennetään siten sisäistä ravinnekuormitusta ja samentumista.

Rehevöityneen Iidesjärven tilan kohentamisen lisäksi tavoitteena on linnuston tilan parantaminen. Särkikalat ja vesilinnut kilpailevat osin samasta ravinnosta. Rysien pyyntipaikat on ennalta suunniteltu niin, että hoitokalastuksesta on mahdollisimman vähän häiriötä vesilintujen pesinnälle.

Etenkin särkiä ja lahnoja on liikaa, ja niitä hoitokalastetaan ensisijaisesti. Hoitokalastussaaliista vapautetaan kaikki petokalat eli hauet, isot ahvenet ja vuonna 2019 istutetut kuhat. Iidesjärven kalaston erityispiirteistä huomioidaan myös toutaimet ja muut suurikokoiset kalayksilöt. Hoitokalastuksen vaikutukset kalakannan rakenteeseen arvioidaan myöhemmin. Syksyllä kalastusta on tarkoitus jatkaa nuottauksella.

Rysät koetaan useita kertoja viikossa, ja saaliille pyritään löytämään hyötykäyttöä mahdollisuuksien mukaan. Koronaviruksen takia hoitokalastuksen yhteydessä ei voida järjestää kokoontumisia. Taudin leviämisen hidastamiseksi hoitokalastusta tekeville toivotaan työrauhaa.

KVVY Tutkimus Oy:
Kalastotutkija
Ari Westermark

Ympäristö- ja kalatalouspalvelut:
Arto Hautala

Tampereen kaupunki, ympäristönsuojelu:
Ympäristötarkastaja
Sanna Markkanen

Tampereen kaupunki, kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka:
Metsätalouspäällikkö
Anne Tuominen