Nyt on aika ehdottaa vuoden 2019 kulttuuritekoa

Julkaistu 10.1.2020 13.23

Tampereen kaupunki myöntää vuosittain Vuoden kulttuuriteko -palkinnon. Palkinnon avulla halutaan kiittää tahoa, joka on rikastuttanut ja monipuolistanut tamperelaista kulttuurielämää olemassaolollaan tai toiminnallaan. Kuka tahansa voi ehdottaa mielestään palkitsemisen arvoista kulttuuritekoa. Ehdotuksia voi jättää sunnuntaihin 2.2.2020 saakka joko sähköisellä lomakkeella tai kirjallisesti.

Kulttuuriteko voi olla muun muassa tuote, palvelu, taideteos, tapahtuma, esitys, organisaatio, yhdistys tai henkilö. Kulttuuriteko voi olla myös jotain aivan muuta! Kulttuuriteon tunnusmerkki on, että se on olemassaolollaan tai toiminnallaan kehittänyt, rikastuttanut tai monipuolistanut Tampereen kulttuurielämää. Jokainen hyvin perusteltu ehdotus huomioidaan, mutta ehdotusten määrä ei ratkaise palkinnosta päätettäessä. Sivistys- ja kulttuurilautakunta tekee päätöksen vuoden 2019 kulttuuriteosta helmikuun kokouksessa.

Oman ehdotuksensa vuoden kulttuuriteoksi voi tehdä kolmella eri tavalla. Ehdotuksen voi tehdä sähköisellä lomakkeella, johon löytyy linkki Vuoden kulttuuriteko -palkinto -verkkosivulta. Toinen vaihtoehto on toimittaa vapaamuotoinen kirjallinen ehdotus Kulttuuritalo Laikun aulan asiakaspalvelupisteeseen osoitteeseen Keskustori 4, 33100 Tampere. Oman ehdotuksensa vuoden kulttuuriteoksi voi tehdä myös kirjallisena paikan päällä täyttämällä Laikun aulasta löytyvän lomakkeen. Kulttuuritalo Laikku on avoinna ti–pe klo 9–21 ja la–su klo 10–18.
Sekä sähköiset että kirjalliset ehdotukset on tehtävä viimeistään 2.2.2020 mennessä.

Vuoden 2018 kulttuuritekona palkittiin Kulttuuriosuuskunta TRELMU, joka on tamperelaisen elävän musiikin ja tee se itse -kulttuurin tekemiseen keskittyvä osuuskunta. Tampereen kaupunki myönsi lisäksi kulttuuritekopalkinnon kunniamaininnan Tampereen Tarinatehtaalle.

Vuosina 2007–2018 palkintoja on myönnetty seuraaville: Kulttuuriosuuskunta TRELMU, Tampere Chamber Music -festivaali, Päivä Tampereella 1918 -produktion työryhmä: Vihan päivät 1918 -draama, Tuliteatteri Flamma: Narrien uni -esitys, ohjaaja Marika Vapaavuori: Euroopan Nuorten Olympiafestivaalin avajais- ja päätösohjelma, Maailmantango-festivaali, Teatteri Siperia ja toimittaja Matti Wacklin, Kehitysvammaisteatteri La Strada, Hukkatila ry:n Kesäsiirtola -toiminta, Annikin runofestivaali, Maria Mattila ja Keltainen talo, SirkusRakkausPumPum ry sekä Pertti Ketonen ja Grafiikanpaja Himmelblau: Finlayson Art Area -kuvataidetapahtuma.

Sivistyspalvelujen johtaja
Lauri Savisaari