Tampereen museot julkaisivat 2020 ohjelmansa

Julkaistu 5.11.2019 11.07

Museokeskus Vapriikki, Postimuseo, Sara Hildénin taidemuseo, Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo julkaisivat tänään vuoden 2020 näyttelynsä tiedotustilaisuudessa Vapriikissa. Kulttuuri ja taide -yksikön johtaja Toimi Jaatinen totesi tilaisuuden aluksi, että museot Tampereella ovat hyvässä nousussa.

Näyttelyiden taso on korkea. Erityisesti museot pyrkivät nyt huomioimaan nuoret asiakkaat.

- Tiedämme onnistuneemme, kun lapsi ei haluaisi lähteä kotiin museosta aivan vielä, totesi Jaatinen.

Postimuseo keskittyy vuonna 2020 kirjeeseen. Museo avaa 14.2.2020 Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -näyttelyn, jossa esillä olevat kirjeet ovat paitsi oman aikansa kuvaajia niin koskettavia, samaistuttavia ja erilaisia tunteita herättäviä. Näyttelyyn liittyy runsaasti tapahtumia, kuten teatteri- ja musiikkiesityksiä, Kirjeklubeja ja luentoja.

Museokeskus Vapriikki tarjoaa ensi vuonna asiakkailleen katsauksen 200-vuotiaan Finlaysonin tehtaan historiaan. Esille saadaan runsaasti esineistöä ja etenkin tekstiilejä Tampereen museoiden laajasta Finlayson-kokoelmasta. Kesäkuussa avautuu luonnontieteellinen näyttely Apinat, joka vie matkalle viidakkoon ihmisen lähimpien sukulaisten pariin. Lapsiperheille suunnattu näyttely esittelee 60 apinaa niiden omassa elinympäristössä.

Museo Milavidalla on edessään vahva muotivuosi. Timo Sarpanevan Ambiente-kankaiden jälkeen (–2.2.2020) Aina mukana – käsilaukun vuosisata -näyttely esittelee upeita merkkilaukkuja ja julkisuudesta tuttuja muoti-ikoneja (21.2.–13.9.2020).

Sara Hildénin taidemuseo esittelee näyttelyvuonna 2020 ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa kansainvälisesti merkittävän kuvanveistäjän ja taidemaalarin Thomas Houseagon, jonka näyttely avautuu yleisölle syyskuussa. Kevään ja kesän näyttelyt perustuvat Sara Hildénin säätiön kokoelmateoksiin. Helmikuussa avautuva Still Still Life käsittelee asetelmaa ja asetelmallisuutta. Kesänäyttely Seurassa on yksi Tampereen Taiteilijaseuran juhlanäyttelyistä ja esittelee Sara Hildénin säätiön kokoelmataiteilijoista Tomas Byströmin, Tuula Lehtisen, Osmo Rauhalan, Teemu Saukkosen, Jyrki Siukosen ja Ilkka Väätin.

Tampereen taidemuseossa esitellään 2020 kuusi näyttelyä, joissa tarkastellaan kuvataiteita monesta näkökulmasta. Näyttelyvuoden pääteemoiksi nousevat tamperelaisuus, valokuvataide, nykytaide ja vanhempi kotimainen taide. Vuoden avaa taidehistorian marginaaliin jääneen tamperelaistaiteilija Joseph Alasen pääosin jugend-henkisiä Kalevala-aiheita sisältävä kokonaisuus. Vanhempaa kotimaista taidetta esitellään myös Tampereen taiteilijaseuran 100-vuotisjuhlanäyttelyssä syksyllä. Siinä esitellään myös nykytaidetta samoin kuin kesän kahdessa valokuvataiteen näyttelyssä, Aapo Huhdan Vuoden nuori taiteilija 2020 ja Space Works – Backlight 2020 -näyttelyissä sekä tamperelaisten Anna Alapuron ja Ilkka Väätin näyttelyissä keväällä.

Muumimuseon Muumit ja meri -näyttelyssä muumit johdattelevat meitä luontoystävälliseen elämäntapaan kirjojen alkuperäiskuvituksin. Muumit seikkailevat merellä, muuttavat majakkaan ja huviretkeilevät rantakallioilla. Tarinoiden ja niiden kuvitusten taustalla usein aaltoilee meren ulapan kaukainen horisontti. Elävä meri on kuin kirjan hahmo. Näyttely on osa #OURSEA -projektia, joka on Moomin Charactersin ja John Nurmisen Säätiön Itämeren suojelukampanja Muumipeikon 75-vuotissyntymäpäivän kunniaksi.