Tampereen länsikeskustan liikennesuunnittelusta yleisötilaisuus 20.8.

Julkaistu 16.8.2019 8.15

Tampereen läntisen ydinkeskusta-alueen liikenteen yleissuunnitelman luonnoksia esitellään yleisötilaisuudessa tiistaina 20.8.2019 klo 18–20. Tilaisuus järjestetään Aleksanterin koulutalon juhlasalissa, osoitteessa Hallituskatu 26. Ennen tilaisuuden alkua on kahvitarjoilu klo 17.30 alkaen. Palautetta yleissuunnitelmaluonnoksesta kerätään verkkokyselyllä, johon voi vastata 2.9. saakka.

Liikennettä Hämeenpuistossa

Yleissuunnitelmassa määritetään Tammerkosken, Näsijärven, Hämeenpuiston ja Pyhäjärven rajaamien katujen liikenteellinen rooli sekä eri liikennemuotojen paikka katutiloissa.

Liikennesuunnitelman tavoitteena on edistää keskustan houkuttelevuutta kaupallisten palveluiden keskuksena, asuinalueena ja ajanviettopaikkana. Tavoitteena on parantaa keskustan katutilojen laatua kaupunkikuvan, liikkumisen sujuvuuden, keskustan saavutettavuuden ja turvallisuuden kannalta.

Liikenteen yleissuunnittelussa mietitään kävelyn, pyöräilyn, autoliikenteen, joukkoliikenteen, huoltoliikenteen, taksien ja pysäköinnin periaatteita. Yleissuunnitelma toimii lähtökohtana katuverkon tarkemmalle suunnittelulle. Suunnitelma ei johda välittömiin investointeihin, vaan sillä halutaan muodostaa kokonaiskuva, miten katuja suunnitellaan ja kehitetään jatkossa.

Työ aloitettiin kesällä 2018. Kevättalvella 2019 järjestettiin kolme työpajaa elinkeinoelämälle, luottamushenkilöille ja sidosryhmille tavoitteiden ja tahtotilojen määrittämiseksi.

Suunnitelmaluonnosten ratkaisuista halutaan palautetta yleisötilaisuudessa ja palautetta kerätään myös hankkeen internetsivuille avattavalla kyselyllä 20.8.–3.9.2019.

Yleissuunnitelma on tarkoitus tuoda yhdyskuntalautakunnan käsittelyyn syksyn 2019 aikana.

Yleisötilaisuus/ Ramboll Finland Oy /
Projektipäällikkö