Nuorten vaikuttajien porukassa ketään ei jätetä yksin

Julkaistu 17.5.2019 13.00

Tampereen Monitoimitalo 13:ssa kaikui lauantaina 11.5. iloinen puheensorina, kun Pirkanmaan Nuorisofoorumi kokosi yhteen noin 50 nuorta vaikuttajaa Pirkanmaan 15 eri kunnasta. Tapahtumaa isännöi Pirkanmaan Nuorisotyöryhmä, joka on maakunnallinen nuorten vaikuttajaryhmä.

Nuorisotyöryhmä kokoustaa

Päivä alkoi Pirkanmaan nuorisotyöryhmän avoimella kokouksella, jossa käytiin läpi muun muassa Euroopan nuorisoviikolla toteutettua kampanjaa ja kuulumisia valtakunnalliselta maakuntien nuorten vaikuttajaryhmien leiriltä. Kokouksessa puheenjohtajana toimi Jonna Lehto Kangasalan nuorisovaltuustosta.

Päivän aikana pohdittiin vaikuttamisen mahdollisuuksia niin Pirkanmaan kuin Euroopan Unioninkin tasolla ja pureuduttiin ajankohtaisiin aiheisiin, kuten ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja nuorten mielenterveysongelmiin muun muassa kantaaottavien rap-lyriikoiden ja kuvakollaasien avulla. Pajoissa kierrettiin Seppo.io-alustalla pelattavan mobiilipelin avulla.

– Peli, jossa mentiin ympäri taloa pajoja etsien, oli varmaan parasta päivässä. Pelin aikana opin muun muassa enemmän EU:sta ja tutustuin uuteen ihmiseen, kertoo Ava Koskinen Pirkkalasta.

Myös Yaser Rahim Tampereelta piti työskentelytavasta.

– Päivässä hyödyllistä oli Seppo.io-pelin tehtävät. Sitä pelatessa opin todella paljon uutta ja tutustuin muihin Pirkanmaan nuorisovaltuutettuihin.

Työpajojen lisäksi Nuorisofoorumissa tutustuttiin Pirkanmaan Liiton toimintaan ja pirkanmaalainen kansanedustaja Pia Viitanen vastaili nuorten kysymyksiin kansanedustajan työstä ja vaikuttamisesta valtakunnanpolitiikkaan. Nuoret nostivat keskustelussa esiin muun muassa translain uudistuksen, maksuttoman 2. asteen ja eutanasian sallimisen sekä kyselivät niin valiokuntatyöskentelystä kuin nuorten kuulemisesta valtakunnallisella tasolla.

– Pirkanmaan liiton esittely oli hyödyllistä, koska itse en tiennyt liitosta aiemmin, kertoo Yaser Rahim.

– Kaikkein parasta päivässä oli kuitenkin se, että pääsin tutustumaan muihin Pirkanmaan nuorisovaltuustoihin ja kuuin, mitä he ovat tehneet omissa kunnissaan nuorille, hän jatkaa.

Päivä huipentui vapaamuotoisen tutustumisen ja verkostoitumiseen päivällisen lomassa. Verkostoituminen ja ideoiden vaihto keräsi runsaasti kehuja.

– Parasta päivässä oli uusien ihmisten tapaaminen! Kaikki olivat niin ulospäinsuuntautuneita ja positiivisia, kertoo Sastamalasta tapahtumaan tullut Hertta Hongisto.

– Todella ihanaa porukkaa ja meidän pöydässä oli erittäin mielenkiintoiset keskustelut, jatkaa Ava Koskinen.

Samoilla linjoilla oli myös Vilhelmiina Vierjoki Punkalaitumelta

– Uusien ja vanhojen tuttujen tapaaminen on aina parasta. Muita nuorisovaltuustolaisia näkee niin harvoin vapaa-ajalla, että on mahtavaa päästä vaihtamaan kuulumisia ja oppimaan uutta porukassa, jossa ketään ei jätetä yksin.

Koordinaattori
Liisa Hietamaa