Keskustan ja Kalevan alueella uusia liikennejärjestelyjä raitiotietöistä 13.5. alkavalla viikolla

Julkaistu 10.5.2019 12.42

Raitiotietöihin liittyvät liikennejärjestelyt muuttuvat keskustan alueella hieman 13.10. 2019 alkavalla viikolla. Pirkankadulla ja Hämeenkadulla. Koskikadun ja Hämeenkadun liittymä suljetaan väliaikaisesti. Myös Kalevassa Teiskontiellä on uusia järjestelyjä.

Pirkankadulla Pyynikintorin itäpuolen liittymään on avattu uusi liikennevalo-ohjattu suojatie.

Keskustorilla jatketaan laattatöitä, joista aiheutuu ajolinjojen muutoksia ensi viikolla. Teatterin edustan suojatie siirtyy samalla lähemmäs Hämeensiltaa.

Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymässä tulee useita muutoksia liikennejärjestelyihin. Koskikadun liittymä Hämeenkadulle suljetaan autoliikenteeltä keskiviikkona 15.5. Samalla Koskikatu ja Kyttälänkatu muuttuvat kaksisuuntaisiksi Pellavatehtaankadun ja Hämeenkadun välillä. Pellavatehtaankadulla Hämeenkadun pohjoispuolella sallitaan myös tonttiliikenne etelän suuntaan Ruuskasen taloon ja Osuuspankin pysäköintihalliin. Taksiasema säilyy Koskikadun päässä töiden ajan ja henkilöautoille sekä huoltoliikenteelle tehdään Koskikadulle tilapäinen kääntöpaikka.

Hämeenkadun autoliikenne Hatanpään valtatien liittymän kohdalta idän suuntaan siirtyy kadun eteläreunaan maanantaina 13.5. Bussipysäkit pysyvät tässä vaiheessa nykyisillä paikoillaan, mutta kesäkuun alussa Koskipuiston eteläpuolen pysäkit Koskipuisto C (0500) ja Koskipuisto D (0502) siirtyvät ravintola Henkan edustalta itään päin ja yhdistyvät Hämeenkadun keskivaiheille pysäkin Rautatieasema D kanssa.

Jalankulkuun tulee kulkureittimuutoksia, kun Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun liittymässä sijaitsevia suojateitä siirretään töiden ajaksi. Suojatiet liittyvät toisiinsa Suomen Pankin edustan aukiolla.

Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymäalueella aloitetaan ratalaatan rakentamistyöt. Niiden kesto on useita viikkoja.

Keskustassa tehdään myös yötöitä sunnuntaista 12.5. alkaen. Hämeenkadulla Kuninkaankadun ja Aleksis Kiven kadun välillä ollaan töissä kadun pohjoispuolella sunnuntaista klo 15.00 alkaen maanantaisin 11.5. aamukuuteen.

Kalevassa Teiskontien ylittävä suojatie Teiskontie 8:n kohdalla siirtyy n. 50 metriä idän suuntaan ensi maanantaina 13.5. Lisäksi tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 14.-15.5. tuodaan kiskoja Teiskontielle klo 1.00 – 5.00 välisenä aikana. Kuormia puretaan kahteen eri paikkaan. Kuormat puretaan katualueelta, joten joitain ajosuuntia poistuu käytöstä purkamisen ajaksi. Liikenteenohjaajat opastavat liikennettä oikeille reiteille risteyksessä purkamisen aikana.

Yötöistä voi aiheutua melua lähiympäristöön. Töitä tehdään yöllä, jotta liikennettä häiritään mahdollisimman vähän. Töitä tehdään yöllä myös turvallisuussyistä.

Raitiotieallianssi Pirkankatu:
Aluevastaava